نیچروان بارزانی:خط قرمز اقلیم کردستان،استفاده گروهکهای ضد انقلاب از خاک کردستان برای حمله به ایران است

آکام نیوز:رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه،حمایت و پشتیبانی می کند، تصریح کرد:دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در منطقه است و بی تردید قدرتها و نیروهای خارج از منطقه ، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود .

به گزارش آکام نیوز،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز یکشنبه در دیدار نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق،با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق اظهارداشت:

باید همه تلاش ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمی دو ملت ایران و عراق بکار گرفته شود .

رئیس جمهوری با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق به عنوان بخش مهمی از این کشور، نقش و مسئولیت مهمی در تقویت ثبات و امنیت عراق دارد، تاکید کرد:ثبات و امنیت ،لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در کشورهای منطقه ، به هر بهانه ای تضعیف شود .

روحانی با اشاره به نقش برخی قدرتها برای خدشه دار کردن امنیت و ثبات منطقه، تقویت همکاری های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت:بی تردید قدرت ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند .

روحانی در عین حال تاکید کرد که همه اقوام در کشورهای منطقه و از جمله کردهای عراق،باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند .

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه ای اقلیم کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقی برای حضور فعال تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه یافته تر هستیم و این به نفع همه ملتهای منطقه است .

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار که قباد جلال طالبانی معاون نخست وزیر و جمعی دیگر از مقامهای اقلیم حضور داشتند، اظهار کرد:

ما همواره خواهان عراقی واحد و یکپارچه هستیم و معتقدیم که همه طرفها باید به قانون اساسی عراق پایبند بوده و در جست وجوی حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی باشند .

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با قدردانی از حمایت های بی دریغ ایران از ملت و دولت عراق بویژه اقلیم کردستان عراق در مقابل یورش تروریست های گروهک داعش، تصریح کرد: ما پیوسته قدردان کمکهای جمهوری اسلامی ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم .

وی با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه ای اقلیم کردستان عراق، از استمرار فعالیت پایانه های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان عراق قدردانی کرد و خواهان تقویت همکاری های مشترک اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شد .

بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد،اطمینان داد که اقلیم کردستان عراق به هیچکس اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم برای هر گونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است .

به گزارش آکام نیوز،نیچروان بارزانی نخست وزیر کردستان عراق برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شب گذشته وارد تهران شد .

وی در نخستین برنامه کاری خود در تهران امروز با علی شمخانی دیدار و گفت و گو کرد .

در سفر دو روزه نیچروان بارزانی به تهران وی قرار است با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کند .

در این دیدارها بازگشایی مرزهای جمهوری اسلامی ایران در غرب ایران و روابط سیاسی به منظور توسعه روابط دولت اقلیم با ایران در همه سطوح مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

وی پیش از سفر به ایران با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بغداد دیدار کرد .

www.akamnews.net

telegram.me/akamnews                    آکام نیوز را در کانال خبری تلگرام نیز دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا