استاندار کردستان:حل مشکلات کارگری در دستور کار قرار بگیرد

آکام نیوز:بهمن مرادنیا در جمع کارگران و تشکل های کارگری استان به مناسبت هفته کار و کارگر با تاکید بر نقش مثلث کارگر، کارفرما و دولت برای رفع مشکلات جامعه کارگری و سرمایه گذاری در این استان گفت:مجموعه مدیران استان مصمم به حل مشکلات مربوط در بخش داخلی بوده و در حوزه مسائل ملی نیز استانداری تا حصول نتیجه موضوعات را پیگیری و در مواردی به نمایندگان مردم در مجلس ارجاع می کند.

آکام نیوز:بهمن مرادنیا در جمع کارگران و تشکل های کارگری استان به مناسبت هفته کار و کارگر با تاکید بر نقش مثلث کارگر، کارفرما و دولت برای رفع مشکلات جامعه کارگری و سرمایه گذاری در این استان گفت:مجموعه مدیران استان مصمم به حل مشکلات مربوط در بخش داخلی بوده و در حوزه مسائل ملی نیز استانداری تا حصول نتیجه موضوعات را پیگیری و در مواردی به نمایندگان مردم در مجلس ارجاع می کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور یادآور شد:

مسئولان با جدیت با کارشناسان خاطی و کارشکن برخورد و از بروز رفتارهای نامناسب از سوی برخی آنان جلوگیری کنند.استاندار کردستان تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را به نفع ثبات اشتغال کارگران، رونق کسب و کار و حمایت آحاد جامعه از کار آفرینان و کارفرمایان اعلام کرد و گفت:

با تحقق این موضوع مهم، بخش عظیمی از مشکلات اجتماعی کشور حل و فصل می شود.مرادنیا اضافه کرد: بر طرف شدن مشکلات استان را با جدیت و تمام توان پیگیری می کنیم ضمن اینکه اقدامات مناسبی نیز در زمینه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری جدید انجام شده که در آینده نزدیک نتایج آن را به اطلاع مردم می رسانیم. برقراری ۳ هزار و ۳۶۴ مقرری بیمه بیکاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی گفت: طبق آمار تامین اجتماعی برای سه هزار و ۳۴۲ نفر در استان مقرری بیمه بیکاری صادر شده که سه هزار و ۱۳۶ نفر آنها مربوط به سال ۹۶ است.

برهان صلواتی با اشاره به اینکه هم اکنون در این استان ۵۳۳ هزار و ۱۹۵ نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، اظهار کرد:

این میزان شامل ۲۰۴ هزار و ۳۶۷ نفر بیمه شده اصلی و ۳۴۲ هزار و ۸۲۸ نفر بیمه شده تبعی است.وی افزود: بیمه شدگان اصلی در ۱۵ هزار و ۵۱۲ کارگاه فعال استان بیمه شده و مشغول بکار هستند از طرفی علاوه بر این تعداد، حدود ۱۳ هزار و ۵۳۵ کارگاه غیرفعال نیز در استان وجود دارد.

صلواتی رفع مشکلات و اختلافات بین جامعه کارگری و کارفرمایی را از اولویت های این اداره کل اعلام کرد و یادآور شد:

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در حل اختلافات، بر اصل تشکیل مثلث کارگر، دولت و کارفرما تاکید کرده ایم. ارتقای امنیت شغلی کارگران نیازمند زیر ساخت است رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این جمع گفت: نبود امینت شغلی مهمترین چالش کارگران است که بسیاری از افراد این جامعه با آن درگیر هستند. سیدکمال حسینی اضافه کرد:

ارتقای امنیت شغلی کارگران نیازمند فراهم ساختن فضای مناسب فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است.وی افزایش حدود ۲۰ درصدی حقوق کارگران را به عنوان یک حمایت از این جامعه اعلام کرد و افزود:

با توجه به اینکه نرخ تورم در سال گذشته پایین تر از این میزان است، این میزان افزایش کارآفرینان را بیشتر تحت فشار قرار داده و باعث افزایش قیمت تمام شده تولید می شود.به گفته وی، در شرایط فعلی اقتصادی کشور علاوه بر کارگران، جامعه کارفرمایی نیز با مشکلات جدی مواجه شده و در این شرایط گذر از وضعیت کنونی اقتصاد جامعه، نیازمند تعامل کارگر و کارفرما و حمایت دولت از این دو شریک اجتماعی است.حسینی به تمرکز بر ارائه آموزش به کارگران در زمینه های تخصصی اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا کارفرمایان، تشکل ها و دستگاه ها باید هماهنگی بیشتری داشته باشند. رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کردستان نیز با اشاره به برخی مسایل و مشکلاتی که جامعه کارگری با آن مواجه است، گفت: حفظ اشتغال موجود به عنوان اولویت و ایجاد اشتغال جدید در گام بعدی ضرورت حمایت از جامعه کارگری است. سید شاکر ابراهیمی اظهار کرد: بخشی از مشکلات کارگران بصورت کشوری و بخشی دیگر از طریق تامین اجتماعی قابل حل شدن است که امیدواریم مسئولان در این حوزه نگاه انعطاف پذیری در راستای حل مشکلات جامعه کارگری داشته باشند. رئیس کانون کارگران ساختمانی کردستان نیز در سخنانی تاکید کرد:

هدف این کانون ساماندهی کارگران، جلوگیری از ایجاد اختلاف بین کارفرما و کارگر و معرفی کارگران به تامین اجتماعی و ورود به حوزه آموزش کارگران است. ناجی روحانی افزود: در چهار سال فعالیت این کانون نسبت بر ساماندهی محل استقرار کارگران ساختمانی در شهرهای استان اقدام شد اما با توجه به اینکه توفیقی حاصل نشد، انتظار می رود مسئولان در تحقق این امر یاور این کانون باشند.به گفته وی، هم اکنون ۴۰ هزار نفر در استان کردستان به عضویت این کانون در آمده اند که ۱۴ هزار نفر آنان ساکن سنندج هستند.روحانی با اشاره به اینکه همه اعضا با توجه به نوع فعالیت خود رتبه بندی و شناسنامه دارند، گفت:

امنیت شغلی، کم بودن دستمزد کارگران، عدم به رسمیت شناختن این کانون از سوی نظام مهندسی برای تایید صلاحیت نیروها از مشکلات کانون است. نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با بیان اینکه کارگر پرجمعیت ترین قشر کشور و حمایت مسئولان دغدغه اصلی آنان است، افزود: انتظار می رود دستگاه ها با حمایت از کارفرمایان به کمک جامعه کارگری بیایند تا با این اقدام امنیت شغلی به عنوان مهمترین دغدعه کارگران تامین شود.سیدمحمد هاشمی اظهار کرد: علیرعم اینکه در حوزه مدیریت بانک ها اعمال سیاست های حمایت از کارفرمایان وجود دارد اما در حوزه کارشناسی نسبت به سرمایه گذارای با تنگ نظری و نگاه های سلیقه ای مواجه هستیم.

یکی از کارآفرینان هم در این جمع گفت: بیان مشکلات شیرین است اما ضرورت عمیق نگری به دو قشر کارفرما و کارگر ضرورتی است که اهمیت دو چندان دارد. سعید نقشی زادیان به فعالیت های اخیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ایجاد تفاهم و تعامل بین کارگر و کارفرما اشاره کرد و افزود:

این اقدامات امروز عامل مهمی در کاهش تنش های کارگری و کارفرمایی شده و نقش تعیین کننده ای برای ایجاد توسعه در واحد‌های تولیدی ایفا می کند.وی ایجاد راه های دسترسی به شهرهای مرزی از جمله سقز، بانه و مریوان برای تسهیل در صادرات کالا و امکان انتقال تولیدات سایر شهرستان ها به مرکز استان را برای حصول نتیجه نهایی دسترنج کارگران ضروری دانست.

نقشی زادیان یادآور شد: ضروری است بخش خصوصی برای تولید کالای با کیفیت تلاش مضاعفی داشته و بخش دولتی نیز با نگاه ویژه به ظرفیت های استان اقدامات عملی برای رفع موانع پیش روی اشتغال و تولید انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا