کردها بازنده انتخابات پارلمانی عراق در کرکوک خواهند بود

آکام نیوز:خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی نوشت:بررسی های میدانی نشان می دهد در انتخابات آینده پارلمانی عراق در شهر چند قومیتی و نفت خیز کرکوک، تعداد آرای کردها کاهش خواهد یافت.

اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرد:

در کرکوک احزاب و گروه های عرب و ترکمن با جدیت مبارزات انتخاباتی را دنبال می کنند در حالی که کردها از عملکرد احزاب کرد به ویژه حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی بسیار مایوس هستند و اکثر کردها حتی در انتخابات شرکت نمی کنند. این خبرگزاری نوشت: حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی نیز اعلام کرده در انتخابات کرکوک شرکت نمی کند چون آن را شهری اشغال شده می داند اما کارشناسان معتقدند دلیل عدم شرکت بارزانی در این انتخابات عملکرد فاجعه آمیز وی در همه پرسی و اوضاع پیش آمده در کرکوک است و بارزانی می داند هیچ کس به حزبش رای نمی دهد لذا با کتمان واقعیت بایکوت انتخابات را مطرح می نماید.

“آزاد جباری” از فعالان اجتماعی نیز در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک می گوید: اوضاع کرکوک خوب نیست و کردها در موضع ضعف قرار دارند و با هم متحد نمی شوند. در همین حال یک مسئول اتحادیه میهنی کردستان عراق می گوید نباید در جریان مبارزات انتخاباتی در کرکوک، درباره موضوعات حساس و به ویژه استقلال بحث کنیم چون اوضاع امنیتی کرکوک برای طرح اینگونه مسائل مساعد نیست.

“روند ملامحمود ” از مسئولان اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: کردها در موقیعتی نیستند که بتوانند در مورد استقلال بحث کنند لذا بهتر است در چارچوب وضعیت کنونی حرکت نمایند و از طرح اینگونه مسائل خودداری کنند.

مخالفان می گویند حزب دموکرات کردستان عراق با اصرار بر برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق، مسئول تضعیف جایگاه کردها در کرکوک است و از آنجا که مسئولان حزب دمکرات کردستان عراق می دانند، شهروندان به این حزب رای نمی دهند به بهانه تحریم انتخابات سعی می کنند بر شکست های خود سرپوش بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا