مصاحبه تلویزیون رووداو نیچروان بارزانی،با عده ای از سران گروهکهای تروریست کردی در مورد پسا برجام

آکام نیوز:بخش انگلیسی پرتال روداو وابسته به نچیروان بارزانی،در مورد مبحث برجام مصاحبه ای تحت عنوان With nuclear deal on life support, what does Iran’s Kurdish opposition want? را با عده ای از سران تروریست گروهکهای خودخوانده کردی انجام داده و دیدگاه این افراد را به عنوان نظریات سران اپوزیسیون کردی در مورد برجام مطرح کرده است!

این افراد که در این مصاحبه از آنها نظر خواهی شده عبارتند از:

آسو حسن زاده به عنوان دیدگاه رسمی حزب منحله دمکرات کردستان

لقمان احمدی به عنوان دیدگاه رسمی حزب منحله و تروریستی دمکرات کردستان ایران

ابراهیم علیزاده به عنوان دیدگاه رسمی گروهک موهوم کومله کمونیست!

عبدالله مهتدی به عنوان دیدگاه رسمی گروهک تجزیه طلب و تروریست کومله

که ما در این مقاله نظریات و سخنان ارائه شده را به صورت جداگانه مورد نقد و بررسی قرار می دهیم؛

الف:دیدگاه آسو حسن زاده

سایت کردستان و کرد که پایگاه رسمی حزب منحله دمکرات کردستان می باشد بخش مربوط به سخنان آسو حسن زاده را ترجمه و در در سایت این گروهک تروریستی منتشر نموده است ( http://www.kurdistanukurd.com/?p=33038 ) اما نکته جالب در مورد این ترجمه ، القاب و عناوینی هستندکه این سایت به “آسو حسن زاده” فرزند “ملا عبدالله حسن زاده” داده است ، دکتر آسو حسن زاده،جانشین سرکرده حدک،سخنگوی دفتر سیاسی حدک و … جزء این موارد هستند که نویسنده با بزرگنمایی و ویرایش ،  مقاله ای به مراتب حجیم تر از مصاحبه روداو با حسن زاده را ارائه کرده است .

در مورد خروج آمریکا از برجام حسن زاده چنین میگوید : ” با توجه به اینکه خروج آمریکا از برجام برخورد این کشور با رژیمی است که ما با آن مبارزه میکنیم بالطبع ما ( حدک ) از این مسئله استقبال می نماییم و برجام برخلاف نام آن که باید برنامه ای جامع باشد اینگونه نبوده و تنها به مسئله اتمی پرداخته است و همگان میدانیم که تندورها در ایران با جامع بودن این قرارداد مخالفت کرده اند .”

به راحتی میتوان به این مسئله پی برد که “آسو حسن زاده” مانند اخلافش بدان امید است که امریکا به ایران حمله کند و ایران را دو دستی تقدیمشان کند و همچنین حسن زاده انتظار داشته است تا برجام قرارداد تسلیم بی قید و شرط ایران به غرب و خواسته های استعمارگران باشد مسئله ای که با توجه به ذات ایرانیان هیچ گاه و در هیچ شرایطی شاهد آن نخواهیم بود و برای یاد آوری آسو حسن زاده هم که باشد بد نیست بدانیم که اگر زمانی با برجام مخالفتی هم صورت میگرفته به علت آگاهی نخبگان سیاسی کشوراز ذات طرفهای مقابل ایران در این قرارداد بوده است و امروزه بر همگان ثابت شده است که آن مخالفتها بی دلیل نبوده اند .

نظریات حسن زاده در مورد آثار تحریمهای جدید نیز شنیدنی است  زیرا  حسن زاده معتقد است که این تحریمها مردم ایران را نشانه گرفته است و می گوید : ” هیچ کس نمی تواند منکر آن شود که این تحریمها و استراتژی دولت ترامپ به مردم بی بضاعت و قشر فقیر جامعه ضربه خواهد زد ” و در مقابل این سیاست که از نظر آسو حسن زاده سیاستی ناموفق است چنین پیشنهاد میکند که راه حل سومی در پیروی شود و آن عبارت است از تجهیز و حمایت از تمامی گروههای که خواهان تغییر جمهوری اسلامی ایران هستند و همچنین مکانیزمی پیروی شود تا جمهوری اسلامی نتواند این حرکتهای آشوبگر را سرکوب نماید . تزی جالب از آسو حسن زاده که صد البته چندان هم جدید نمی باشد و همان سیاست کاسه گدایی! است که مدت زمان زیادی است پیروی میکنند .

هر زمانی که از مخالفت با جمهوری اسلامی صحبت می شود احزاب کردی شرط نابودی جمهوری اسلامی را تجهیز خودشان اعلام می کنند و این تجهیز هم عبارت است از ساپورت مالی احزاب کردی همان مسئله ای که باعث شده تا شخص آسو حسن زاده در غرب تحصیل کند و بتواند امروز دکتر اسو باشد تا شاید با کمک مالی غربیان بتوانند بعد از خوشگذرانی های خودشان غذایی هم برای پیشمرگان حزب تهیه کنند و عده ای دیگر ذر شاخ جان دهند!

ب: نظریات لقمان احمدی :

نماینده حدکا سخنانی را تکرار میکند که تقریبا رونوشت سخنان مصطفی هجری است و بیان اینکه حزب در گذشته در مورد برجام اخطار داده است ، سخنان این عضو حدکا نیز نشان از آن است که دمکرات ها نسبت به خروج آمریکا از برجام چندان دلخوش نیستند و با دیده تردید به تمایل اروپا به خروج از برجام مینگرند .

لقمان احمدی چنین می گوید : ” ما قبلا در مورد پیامدهای منفی برجام هشدار داده بودیم مثلا اعلام کرده بودیم که ایران از این قرارداد به عنوان ابزاری برای ادامه دخالت مخرب در امور داخلی کشورهای منطقه ، حمایت از تروریسم، سرکوب تمامی اعتراضات در داخل ایران استفاده خواهد نمود زیرا رژیم ایران معتقد است جامعه بین المللی به دلیل ترسی که از ماهیت جمهوری اسلامی دارد با ایران درگیر نخواهد شد . برجام بهترین فرصتی بود که برای ایران در زمان اوباما ساخته و پرداخته شد ولی اکنون جمهوری اسلامی این فرصت را از دست داده است و مبارزه با ایران میتواند به دیگر کشورها بفهماند که نمیتوانند مسیر ایران را طی کنند ، اما در مورد مسئله خروج آمریکا از برجام همراهی نکردن اروپا جای تاسف و نگرانی است”

ج : نظریات ابراهیم علی زاده به عنوان دیدگاه رسمی گروهک کومله کمونیست

ابراهیم علیزاده می گوید :“خطوط نانوشته ای در این قرارداد وجود دارد که میخواهد ایران را در کشورهایی مانند فلسطین، سوریه، یمن و عراق محدود کنداما جمهوری اسلامی ایران متعهد به محدود کردن فعالیت های منطقه ای خود نیست و ایالات متحده نیز فعالیتهای منطقه ای ایران را به عنوان خطری جدی برای منافع خود می بیند و میخواهد هژمونی ایران در منطقه را محدود کند در حالی که قرارداد هسته ای نتوانسته است این خواسته آمریکا را براورده نماید ، زیرا ایران سرمایه ای را که بعد از برجام آزاد شد را صرف توسعه خواسته های منطقه ای خود کرد و اینک بعد از خروج آمریکا از برجام توان مالی ایران را برای ایفای  نقش منطقه ایش محدود می شود و خروج آمریکا از این قرارداد سبب شده تا برجام در عمل نابود شود اگر چه موضع اروپایی ها با مواضع ایالات متحده کاملا متفاوت است، که احتمالا هدف از موضع گیری های مختلف آمریکا و اروپا حفظ گفتگو با ایران است “

اگر چه از انتظار میرفت تا ابراهیم علی زاده برداشتی کمونیستی از این قراداد داشته باشد ولی گویا او هم مانند سایر گروهکها به شیوه سرمایه داری می اندیشد و معتقد است که قرارداد برجام می بایست جمهوری اسلامی ایران را ازهمه لحاظ فلج نماید اما علیزاده نیز نمی خواهد به انشقاق شدید بین اروپا و آمریکا اعتراف نماید و می خواهد آن را سیاست چوب و هویج معرفی نماید .

د : عبدالله مهتدی (کومله):

” برجام بهترین فرصتی بود که توسط دولت اوباما به رژیم ایران داده شد اما ایران این فرصت را از دست می دهد و  برخلاف انتظارجهان غرب ، نه تنها در ایران هیچ گونه گشایشی در مسئله آزادی رخ نمی دهد بلکه ایران  سیاست های خود را نیز تغییر نمی دهد و حتی سیاست تهاجمی تری را نسبت به همسایگان خود اتخاذ و برنامه موشکی بالستیکی خود را با سرعت بیشتری دنبال می کند . ما باید صبر کنیم و ببینیم که سیاست جدید غرب در مقابل ایران چگونه خواهد بود ؟”

اگر چه مهتدی نیز چنین باور دارد که برجام هدیه ای از جانب غرب و خصوصا آمریکا به ایران بوده است نه یک حق مسلم برای نظام سیاسی ایران ، اما نکته جالب در سخنان مهتدی همان بخشی است که میگوید باید صبر کرد و دید که سیاست جدید غرب در مقابل ایران چگونه خواهد بود؟این جمله همچنان که در قسمت نقد سخنان آسو حسن زاده نیز  بیان شد نمایانگر سیاستی است که احزاب کردی از دیر زمان آن را پیرو کرده اند یعنی نشستن و چشم به راه آمریکا و غرب بودن ،گویا این دوستان که خود را وزنه ای عظیم در معادلات منطقه ای و حتی جهانی حساب میکنند در مقابل جمهوری اسلامی ایر ان چاره ای جز نشستن و چشم به انتظار آمریکا بودن را ندارند .

  • سوال بعدی روداو که سوالی چالشی است چنین است که آیا به نظر شما سیاست خارجی آمریکا در زمان باراک اوباما که منجر به انعقاد توافق هسته ای شد ، استراتژی مناسب بود؟

در جواب این سوال آسو حسن زاده می گوید : “در حقیقت سیاست اوباما یا ترامپ در دراز مدت به نفع مبارزه مردم ایران درجهت برخورداری از آزادی و زندگی بهتر می باشد . با این حال، به طور کلی در دوران زمامداری اوباما، جهان نگرانی های کمتری در مورد نقش ایران داشت .”

لقمان احمدی در موضعی متضاد با حسن زاده چنین می گوید : “استراتژی اوباماکاملا اشتباه بوده است زیرا برجام تنها ایران را تقویت کرده و اکنون رژیم مذهبی تهران به منظور استقرار جاه طلبی های منطقه ای خود به صورت فعالتر عمل میکند” سخن جالبی که اینک این احزاب بیان میکنند تمایل به اشتباه نشان دادن سیاست دولت اوباما درامضای توافق هسته ای می باشد و ایران را برنده این قرارداد معرفی می کنند اما همین سیاسیون بودند که در زمان انعقاد برجام آن را شکست عظیمی برای ایران معرفی میکردند و اینک کاملا برخلاف حرفهای گذشته  خودشان صحبت میکنند .

ابراهیم علی زاده نیز با حمایت از سیاست اوباما در زمان انعقاد برجام میگوید : امروز دراداره ترامپ ، خطر جنگ و درگیری بین قدرت های جهانی، قدرت های منطقه ای و احتمال آغاز جنگ سرد دیگری وجود دارد و دولت ترامپ نیز قصد تغییر نظام در ایران را ندارد .

عبدالله مهتدی ولیکن برخلاف هم فکر کومونیستش  معتقد است که :سیاست پرزیدنت اوباما در خاورمیانه برای این منطقه و همچنین برای منافع آمریکا در خاورمیانه مضر و فاجعه باربوده بوده است” اما مهتدی از سیاست آمریکا در باره نابودی خاورمیانه سخنی نمی گوید و اینکه سیاست آمریکا منطقه را به چه وضعیتی در آورده و سبب چه کشمکش و نابودی ها و جنگ هایی که در منطقه نشده است .

  • روداو : آیا تحریم های اقتصادی به شهروندان ایرانی آسیب می رساند؟نظر شما درباره این چیست؟

آسو حسن زاده به این واقعیت این مسئله که” هیچکس نمی تواند انکار کند که تحریم های اقتصادی ابتدا به مردم ایران  به ویژه قشر های آسیب پذیر آسیب می رساند ” اعتراف میکندولی در ادامه می پرسد :” اما چه کسی باید سرزنش کند؟ بدون شک رژیم ایران ” حسن زاده با ناپختگی کامل و عنادی که نسبت به نظام جمهوی اسلامی ایران دارد ضمن اعتراف به واقعیت تحریم ها باز هم نظام جمهوری اسلامی ایران را مسبب این فشارها معرفی می کند نه تحریم کننده اصلی که همان آمریکاست ، گویا انصاف مسئله ای است که در ذات این سیاسیون وجود ندارد و حقیقت موردی است که باید از آن چشم پوشید.

لقمان احمدی با تمجید از تحریمها چنین می گوید :” وضعیت اقتصادی مردم ایران بدون تحریم ها نیز وحشتناک است، و تحریم های اقتصادی عمدتا مانع پیروزی رژیم در سیاست های خطرناک و مخرب آنها می باشد” و این آرزوی احمدی در نابودی مردم ایران نکته ای است که حتمن باید چشم تیز بین خوانندگان ما آن را مد نظر داشته باشند و  تمایل نامبرده به نابودی جمهوری اسلامی ایران به هر قیمتی – حتی تضعیف وضعیت اقتصادی مردم عادی – بسیار عجیب و غیر منتظره می باشد .

ابراهیم علیزاده که گویا با دقت و احتیاط بیشتری به سوال پاسخ میدهد و به نفی تاثیر تحریم در نابودی جمهوری اسلامی ایران می پردازد و چنین می گوید : ” بدون شک، تحریم های اقتصادی سبب بیکاری، گرسنگی و فقر بیشتری می شوند اما این استراتژی الهام بخش و امید بخش نیروهای طرفدار تغییر نظام در ایران است.اگر چه اکنون شرایط برای انقلاب در ایران مناسب نیست زیرا اگر گرسنگی و فقر بتوانند شرایط مناسب برای انقلاب ایجاد کنند، ما باید شاهد انقلاب های بسیاری در آفریقا، آسیا و سایر نقاط دنیا باشیم. “

  • روداو اینبار چنین می پرسد : دولت ترامپ اعلام کرده است که آنها به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستند. پس شما چرا از تحریم ها را حمایت می کنید؟

آسو حسن زاده چنین میگوید که : “این تحریمها نه به خواست ما و نه درمشورت با ما اتخاذ شده اند ” و تلویحا اعلام میکند که نظر آنها برای امریکا و غرب فاقد هرگونه ارزش و اعتباری است

لقمان احمدی معتقد است که تحریم ها ابزاری هستند برای تضعیف جمهوری اسلامی و فعالیت دمکرات ها با مواضع دولت ایالات متحده در برابر ایران چندان ارتباطی ندارد زیرا انهابرای حقوق اکراد جنگیده اند حتی در زمانی که شاه بر ایران حکومت کرده و متحد آمریکا بوده است اما باز نمی تواند خود و حزبش را از آمریکا منفک و مستقل نشان دهد و چنین میگوید : “که ما از منافع مشترکمان با دولت آمریکا در جهت ایجاد تغییر حکومت در ایران بهره خواهیم برد” ولی این منافع مشترک را تعریف نمی کند که کدامین  هستند زیرا دولتی که به گفته آسو حسن زاده برای نظر اکراد هیچ گونه ارزشی قائل نیست چگونه می تواند با آنها منافع مشترکی داشته باشد .

اما در این مورد هم ابراهیم علیزاده متفاوت می اندیشد و می گوید : ما از اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران حمایت نمی کنیم، زیرا معتقدیم که شرایط را برای مبارزه با دولت ایران سخت خواهد کرد. این تحریم های مردم را فقیرتر می کند .

عبدالله مهتدی نیز چنین می گوید که : ” من معتقدم ایران  نیازمند یک تغییر کامل است و این امر هم به نفع مردم ایران وهم به نفع  مردم منطقه و جهان خواهد بود آنچه که مردم ایران نیاز دارند حمایت جامعه جهانی است.” انچه که مسلم است مهتدی در جواب این سوال از ارائه پاسخی درخور طفره میرود تا شاید به روابطش با غربیان خللی وارد نکند و از سویی نمی خواهد حمایت خود از تحریمها را علنی کند تا با حمایت از فشار بر مردم در تقابل با اذهان و افکارعمومی قرار نگیرد .

  • سوال نهایی روداو چنین است : به نظر شما، بهترین سیاست خارجی که آمریکا باید در مقابل ایران اتخاذ کند چیست؟ و شما انتظار دارید که اتحادیه اروپا در برابر ایران چه اقداماتی انجام دهد؟

آسو حسن زاده در پاسخ به این سوال معتقد به یک راه حل سوم می باشد که عبارت است از حمایت غرب از نیروهایی که خواهان تغییرحکومت در ایران هستند و اعلام میکند که در این راه آماده همکاری با آمریکا نیز هستند و سپس می افزاید که ” در حال حاضر اروپایی ها قصد دارند از منافع خود در ایران محافظت کنند واین موضوع با سیاست آمریکا کاملا متضاد است.” راه حل سوم حسن زاده دقیقا تکرار همان سخنان قبلی نامبرده جهت جذب حمایت آمریکا و بهره گرفتن از دلارهای غربی است و در این راه حاضر است بمانند حدکا جوانان کرد را به نامهای گوناگونی ازجمله راسان به کشتن دهد تا جیب سرکردگان منفعت طلب همچنان پر پول باشد .

لقمان احمدی نیز می گوید: ما بر این باوریم که جامعه بین المللی و به ویژه دولت های دموکراتیک که به ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و ایران علاقه مند هستند باید یک سیستم جدید دولت که فراگیر و غیر متمرکز و به شکل فدرالیسم، سکولار و دموکراتیک باشد را برای ایران جایگزین کنند. ” لقمان احمدی نیز برای غرب نسخه پیچی می کند و با سخنانش بیان میکند که عملا هیچ برنامه ای برای مبارزه با جمهوری اسلامی ایران ندارند .

ابراهیم علیزاده با اذعان به شکست سیاست ۴۰ ساله آمریکا در تقابل با جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آمریکا از دخالت در ایران باید بپرهیزد و اروپایی ها نیز باید به تحریم دیپلماتیک ایران بپردازند اما گویا علیزاده فراموش کرده که اروپا برای حفظ منافع تجاریش با ایران وارد فاز عجیبی از تقابل با آمریکا شده و در هیچ شرایطی اروپا حاضر نیست از ایران دست بکشد .

عبدالله مهتدی نیز ضمن تقدیر از آمریکا بخاطر تقابل با ایران بهترین راه برای حل مشکلات در ایران را ایجاد یک ایران دمکرات با نظام پلورالیستی می داند.

سخن آخر : انچه که در بالا آورده شد ترجمه دقیق متن موجود مصاحبه سایت روداو با این افراد می باشد که بدون هیچ گونه دخل و تصرفی بیان شده و خواننده می تواند با مقایسه سخنانی که در بسیاری مواقع با همدیگر متضاد و متناقض هستند به سردرگمی احزاب و سران احزاب کردی پی ببرد ، احزابی که به خوبی به اهداف پشت پرده تحریمها واقفند و بخاطر مسلکشان از این تحریمها استقبال میکنند حتی اگر به قیمت از دست رفتن نان شب هموطنانشان باشد و در اخر اعتراف عده ای از این افراد به بی ارزش بودن نظرات احزاب کردی نزد غربیان سنگ و ارزش واقعی این گروهک ها را عیان میسازد گروهک هایی که برای جذب حمایت های مالی اندک غرب حاضر به نابودی جوانان این مرز و بوم هستند .

آدرس متن انگلیسی مصاحبه روداو :

http://www.rudaw.net/english/middleeast/iran/28052018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا