انتقاد تند مدیرمسئول ضد ایرانی رادیو کردانه از مسئله مذاکرات گروهکها با جمهوری اسلامی ایران

آکام نیوز: در پی حملات گسترده چهارشنبه و جمعه سپاه پاسداران به مواضع کومله و دمکرات خصوصا در هلگورد اقلیم کردستان عراق، رسانه های وابسته به این گروهها به این حملات واکنش نشان دادند.

به گزارش آکام نیوز، یکی از تندترین واکنش ها را محمدرضا اسکندری مدیرمسئول رادیو کوردانه داشت.

مدیرمسئول رادیو کردانه ضمن انتقاد از سیاستهای یک بام و دوهوایی کومله و دمکرات نوشت؛

این گروهها از طرفی مخفیانه با جمهوری اسلامی ایران مذاکره می کنند و از طرفی همزمان با این مذاکرات، مقرات آنها مورد حملات توپخانه ای و پهپادی جمهوری اسلامی قرار می گیرد و این تناقض رفتاری سران گروهکها قابل پذیرش نیست.

اسکندری می نویسد؛

مذاکرات احزاب کردستانی، مذاکراتی است که با دشمن صادق، اما مخفی از ملت و هواداران حزبی خود است.

اسکندری در خصوص این مذاکرات که صحت و سقم آن مشخص نیست می نویسد؛

حدود یک سال و نیم گذشته سازمان غیردولتی نروژی "نورف" که یک «بنیاد غیردولتی مستقل که برای حل مسالمت آمیز اختلاف‌های مسلحانه» از مسیر «دیپلماسی غیررسمی» فعالیت می‌کند با پنج حزب کردستان ایران تماس میگیرد. پس از ان تماس اولیه بە گفتە سید ابراهیم علیزادە دبیرکل کوملە حزب کمونیست ایران، تنها آنان به "خاطر علنی نبودن مذاکرات جواب رد میدهند" و سپس چهار حزب دیگر به مذاکره با آنها ادامه میدهند تا زمانی که جواب رژیم در آن زمان بە خواسته های اولیه آنها نه بودە و مذاکره آنها همانطور که رهبران چهار حزب می گویند چهار حزب به هیچ وجه نمی خواستند و در نظر نداشتند این مسئله را افشا نمایند و می خواستند با چراغ خاموش به مذاکره پنهانی خود ادامه دهند.

پس از بمباران قرارگاه حزب دمکرات کردستان در کویه بار دیگر این سازمان نروژی فعال می شود و در نهایت در چهار ماه گذشته آنها توانسته اند در مرحله اولیه با سه نفر از رهبران احزاب کردستان ایران، عبدالله مهتدی دبیرکل سازمان انقلابی کوملە، مصطفی هجری مسئول کل حزب دمکرات کردستان ایران و مصطفی مولودی دبیرکل حزب دمکرات کردستان، چند نشست داشته باشند. طبق اطلاعاتی که ما به دست آورده ایم تنها یک محفل کوچک از مسئولین این احزاب در جریان این مذاکرات بوده اند که تعداد آنها از انگشتان یک دست هم کمتر است. پس از جلسە اولیە حزب دمکرات کردستان تقاضا میکند کە این مذاکرات با احزاب نباشد و با مرکز همکاری احزاب کردستان ایران باشد یعنی چهار حزب، کە مورد توافق احزاب هجری و مهتدی و طرف نروژی هم قرار میگیرد.

چه شد که در چند ماه گذشته سازمان غیردولتی نروژی "نورف" دوباره به فکر احیای مذاکره احزاب کردستان ایران با رژیم افتاد؟

پس از اینکه دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و پارت دمکرات کردستان به این نتیجه رسیدند که جنگ امریکا و ایران در کار نیست و رژیم ایران به آنها اعلام کرده است که به هیچ عنوان تحمل بودن احزاب اپوزیسیون کرد ایران در کردستان عراق، بخصوص در مرز را ندارد و به آنها حمله نظامی میکنند و در داخل شهرها نمیتوانند مقر نظامی هم داشته باشند و به مسئولین این احزاب اعلام کرده بود یا آنها را باید بصورت صد در صد خلع سلاح کنید و یا باید از کردستان عراق خارج شوند، در غیر این صورت آنها را همانند روز ٨ سپتامبر کە بە موشک باران قلعه دمکرات پرداخت، مقر های انها را ویران خواهد کرد؛ آنها مجبور شدند که بار دیگر در مذاکرات شرکت کنند.

بر خلاف گذشته و قبل از رفراندام کردستان که پارتی و بارزانی، آقای هجری را تشویق نمود که به مناطق مرزی بروند و عملیات نظامی شروع کنند و ایشان با قبول این حرف ها و به نام "راسان" تعداد زیادی از بهترین فرزندان کردستان را متاسفانە از دست داد، این بار خواستار مذاکره و گوش دادن به رژیم است و گروه هجری کە تا دیروز خالد عزیزی را بە اصلاح طلبی متهم میکرد و حتی بعد از موشک باران قلعە دمکرات هم از تهمتهای خودشان علیە سیاستهای چندگانە مبارزاتی عزیزی نکاستند اکنون آقای هجری همراه احزاب دیگر در جلسات مذاکرە با رژیم ایران شرکت دارد.

در ضمن رهبران احزاب کردستان در مقابل این سوال و درخواست یکیتی و پارتی و چماق موشکی رژیم، سە را ه بیشتر نداشتند. یا باید دفاتر سیاسی و مقرهای نظامی خود را بە نقطە صفر مرزی ببرند کە با توجە بە گرایش نچیروان بارزانی و طالبانی بە ایران این امر محال است یا بە مذاکرە بشینند و راه حل سوم با تکیە بر جامعە مدنی کردستان عراق بە ادامە وضع فعلی مبارزاتیشان ادامە بدهند.

لازم به ذکر است که چهار حزب عضو مرکز همکاری احزاب کردستانی تا این لحظه تلاش می کنند که حداکثر قبول نمایند بصورت غیر مستقیم با رژیم جمهوری اسلامی مذاکره نموده اند. اما بر طبق گفته ها و شنیده ها این مذاکرات بیشتر از این بوده است و بنابر درخواست جمهوری اسلامی چهار حزب عضو مرکز همکاری احزاب کردستانی حق ندارند محل و زمان و نام کسانیکه که از طرف رژیم با انها مذاکره کرده اند افشا نمایند .

لازم به ذکر است هم زمان با این مذاکرات برگزاری کنگره نام داران کردستان هم در این راستا بوده و این احزاب کمترین نقدی براین کنگره نه نوشتاری و نه گفتاری انجام ندادند. سکوت انها در این رابطه جای بسیار شک و گمان دارد. رژیم در این عرصه پیروز بود چون توانست استانهای کرماشان، ایلام را از بقیه مناطق جدا کنند با حذف نامداران ایلامی و البته برای کرماشان چند نفر در لیست جای دادند که آنها هم فرقی با نیروهای رژیم در خیلی جاها نداشته و ندارند.

اگر آنها با نفرات رژیم مذاکره مستقیم نداشته اند پس این چند ماه مگر چقدر اینها حرف داشته اند که باید با سازمان غیردولتی نروژی "نورف" در میان می گذاشتند.

خیلی جالب است بدانیم که احزاب کردستان ایران در رابطه با مذاکره با دشمن همیشه صادق بوده اند اما با ملت خود خلاف ان را ثابت کرده اند و نمونه ان را می توان در دو مذاکره گذشته دور و نزدیک مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا