مصاحبه اختصاصی آکام نیوز با کیانوش گلزار راغب نویسنده سرشناس کشور/ کومله و دمکرات نماینده مردم کرد نیستند+ انتشار عکس زندانیان ایرانی در بند دمکرات برای اولین بار در آکام نیوز

آکام نیوز/اختصاصی: کتاب «عصرهای کریسکان»، خاطرات آقای امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) از فعالیت‌های دوران پیش از انقلاب و مجاهدت‌های دفاع مقدس تا رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دمکرات است که به قلم کیانوش گلزار راغب تدوین و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش آکام نیوز، در تقریظ رهبر معظم انقلاب بر حاشیه این کتاب آمده است:”با اینکه نیروهای مبارز کُرد طرفدار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فدارکاریهای آنان در این کتاب آمده برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقّاً برجسته است. دلاوری و شجاعتِ راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه‌ی کسان دیگری که به دروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن میگفتند نیز به خوبی تشریح شده است”.

آکام نیوز، گفتگویی اختصاصی با آقای کیانوش گلزار راغب، نویسنده‌ مطرح کشورمان انجام داده است که توجه خوانندگان عزیز را به مشروح این گفتگوی اختصاصی جلب می کنیم؛

آکام نیوز: آقای گلزار راغب نویسنده چیره دست کشورمان، از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید از شما تشکر می کنیم. در ابتدا از شما درخواست می کنیم خودتان را برای خوانندگان آکام نیوز معرفی کنید، اهل کجا هستید و چه شد سر از زندان های کومله در آوردید؟

پاسخ: کیانوش گلزار راغب هستم متولد ۱۳۴۴ شهرستان اسدآباد همدان،  در سال ۱۳۶۰ همراه جمعی از دانش آموزان استان همدان برای دفاع از خاک وطن عزیزمان کردستان در مقابل تهاجم عراق به مریوان اعزام شدیم و اولین عملیات برون مرزی را به فرماندهی شهید احمد متوسلیان در قله «شُنام» در مرز عراق انجام دادیم.

در این عملیات من  و دوستم حسن مراد مرادی مجروح شدیم و به همراه برادرم حین انتقال به بیمارستان در جاده مریوان، سنندج به کمین سازمان کومله گرفتار و اسیر شدیم، در صورتی که هرگز با کومله روبرو یا درگیر نشده بودیم.

بعد از یک ماه اسارت در زندان حلوان کومله، برادرم نباتعلی و حسنمراد مرادی همراه یک پیشمرگ مسلمان کُرد زندانی مریوانی در شهریور ماه بردند در روستای دانه اعدام کردند و مرا هم چهارده ماه در اسارت نگه داشتند.

آکام نیوز: آقای گلزار راغب، شما یکی از اسرای قدیمی دربند گروهکهای ضد انقلاب از جمله کومله و دمکرات هستید، سرکردگان گروهکهای کردی مدعی هستند که با اسرا رفتار خوبی داشته اند شما این ادعاها را قبول دارید؟ آیا با شما و همرزمان شما رفتار خوبی در زندان صورت می گرفت؟

پاسخ: در همان لحظه اول اسارت که فهمیدند برادرم پاسدار است با لگد و قنداق بر سرش ریختند و فرق سرش را شکافتند و یک ماه بعد همراه دوستم اعدام شدند. در طول بازجویی ها هم دائما با شکنجه و تهدید می­ خواستند اعتراف بگیرند که ما وابسته و سرسپرده و مزدور جمهوری اسلامی هستیم تا اعدام‌مان کنند.! نمونه‌های زیادی در کتابهای «شُنام»، «عصرهای کریسکان» و «برده‌سور» از شکنجه و اعدام اسرا در زندان کومله و دمکرات با نام و مشخصات کامل بیان کرده‌ام.

آکام نیوز: از مزار شهدای گرانقدر اطلاعی دارید؟

پاسخ: چهل سال است خانواده این شهدا از ما می پرسند مزار شهدای ما کجاست؟ شناسایی مزار این شهدا حق انسانی خانواده ­هاست. معلم شهید علی محمد بیان از قم، معلم شهید صفدر محمدی از کرمانشاه، بسیجی شهید سیدعباس روحانی از اصفهان، پاسدار شهید محمود صفاریان از بجنورد، معلم شهید علی نقی نژادکریم از رودسر، معلم شهید محمد بارفروشنده از رودسر، شهیدان بهروز و ابراهیم دو جهادگر کرمانشاهی، شهید کریم سرباز و یک پیشمرگ مسلمان کُرد و افراد دیگری که خلاف اصول حقوق بشر و کنوانسیون ژنو در زندان کومله اعدام شدند چرا که کشتن اسیر جنایت جنگی است و جنازه‌شان را هم پس ندادند!

(تصویر اسرای ایرانی در بند گروهک تروریستی حزب دمکرات نفر آخر سمت چپ پایین عکس شهید علی محمد بیان معلم اعدامی که توسط کومله به شهادت رسید)

آکام نیوز: گروهکهای ضد انقلاب در خصوص کتاب های شما مدعی هستند که مواردی که شما اشاره کرده اید دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران است، شما چه پاسخی به سران ضد انقلاب دارید؟

پاسخ: البته افتخار می‌کنم که چهل سال گذشته و هنوز هیچ خللی به مواضع بنده نسبت به جمهوری اسلامی ایران وارد نشده و کشور پر قدرت و سرافراز به پیش می‌رود.

اما کومله و دمکرات باید از من تشکر کنند که اینقدر خوب مواضع و عملکردشان را به مردم ایران شناسانده‌ام. فکر می‌کنم خیلی بهتر از خودشان کارکرده‌ام!

هستند جوانان امروزی که فرق بین کومله و دمکرات را نمی‌دانند و بعضی هم فکر می‌کردند آنها یک گروه هستند! در حالی که به روشنی مواضع آنها را شرح داده‌ و روشنگری کرده­ام. حتی در بعضی نقدها متهم به تبلیغ افکار کمونیستی شده­ام از بس فلسفه کمونیزم را در کتاب شنام خوب شرح داده‌ام. در جاهائی هم نقد می‌کنند که چرا اینقدر کتاب را نرم و لطیف و مؤدبانه نوشته­ ام، بر خلاف تمام بیانیه­ های گروهک­های ضدانقلاب که سراسر توهین و فحاشی است.

اگر خواننده با مطالعه کتاب‌هایم دچار تنفر از کومله و دمکرات می‌شود تقصیر من نیست، نتیجه رفتار و عملکرد خودشان بوده است.  بهتر است بجای اتهام و انتقاد از من رفتار و مواضع خودشان را اصلاح کنند.

آکام نیوز: گروهکهای کردی مدعی هستند بخاطر مردم کرد در حال مبارزه هستند، اما چرا از بین اینهمه مردم کرد تنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر به این گروهکها ملحق می شوند و این فریب خوردگان چه کسانی هستند؟

پاسخ: با یک بررسی ساده از گذشته گروهک­ها می­شود فهمید که اینها چقدر دچار تشتت آرا و انشعابات گیج کننده شده­ و اهداف و برنامه ­های­شان دچار تغییر و فرسایش شده است. از تجزیه طلبی به خودمختاری روی آورده و حالا هم دنبال فدرالیزم هستند. گروه­هایی که اینقدر دچار تضاد و کشمکش و درگیری با خودشان هستند و آلت دست بیگانه قرار گرفته­اند و هدف مشترکی هم ندارند چگونه می توانند نماینده مردم کرد باشند؟!

البته عدم تمرکز دولت مرکزی و سپردن بخشی از اختیارات به استانها برنامه خوبی است ولی الزاماتی می­طلبد. برای پیاده شدن این برنامه باید موانع برطرف گردد. یکی از این موانع نبود تهدیدات خارجی و ایجاد امنیت مرزی است. اگر گروهک­ها اسلحه را زمین بگذارند و بخاطر کشتار مردم بی گناه از ملت عذرخواهی کنند، مردم بزرگوار کرد و نظام هم آنها را خواهند بخشید و زمینه تحقق تمرکززدائی قدرت مرکزی فراهم می­گردد. ولی با روش­های فعلی فقط به مردم کرد خسارت وارد می­کنند.

آکام نیوز: آقای گلزار راغب نصیحت شما بعنوان فردی که در بطن مبارزه با ضد انقلاب بوده اید برای فریب خوردگانی که در این گروهکها حضور دارند و جانشان را به خطر می اندازند چیست؟

پاسخ: من لحظه­ای که بعد از چهارده ماه اسارت از پیشمرگان کومله جدا شدم دلم برای­شان سوخت. آه و حسرت در چهره شان نمایان بود، نمی‌توانستند همراه ما بیایند پیش خانواده‌های‌شان. به اینها وعده سرنگونی یک ماهه یا دو ماهه جمهوری اسلامی داده بودند. زمان آزادی من دو سال از این وعده­ها گذشته بود و پیشمرگان افسرده و سرخورده و درمانده کومله به جاده خیره شده و غصه می‌خوردند که نمی‌توانند به شهر برگردند. آه می­کشیدند. دلم سوخت برای کاک عطا،  کاک منصور،  کاک اقبال. هم سن خودم بودند. حالا خدا می‌داند چه بر سرشان آمده است.

آکام نیوز: چه سخنی با جوانانی دارید که به امید رسیدن به دنیای بهتر در کشورهای اروپایی و با وعده و وعیدهای این گروهکها از کشور فرار کرده و راهی این گروهکها می شوند؟

پاسخ: امیدوارم جوانان قبل از پیوستن به این گروهک­ها یک بار این کتاب­ها را بخوانند بعد تصمیم بگیرند. اول که یک جوان مشتاق به گروهک‌ها می­پیوندد به او شک می کنند، مورد بازجویی و تحت نظر گرفته می‌شود تا ثابت کند نفوذی دولت ایران نیست. بعد برای اینکه عقیده و ارادت‌اش را به آن سازمان ثابت کند ممکن است به یک عملیات تروریستی فرستاده شود تا دستش به خون آلوده شود. این کار دو خاصیت دارد. هم ارادتش به سازمان ثابت شده و هم با گناه و دستان خون‌آلودش دیگر نمی­تواند توبه کند و به سازمان پشت کند. او می‌ماند یک عمر پشیمانی و عذاب وجدان که دیگر نمی­تواند پیش خانواده­اش برگردد. نتیجه­اش یک عمر افسردگی و سرخوردگی است که نه راه پیش دارد نه راه پس!

آکام نیوز: آیا حاضر هستید با پیشمرگان قدیمی این گروهکها گفتگو کنید و کتابی هم در مورد آنها به نگارش دربیاورید؟

پاسخ: موضوع جالبی است شنیدن خاطرات اسارت از زبان زندانبان سابق! کار من خاطره نگاری است و اگر شرایطش پیش بیاید و تمام جوانب کار سنجیده شود، حاضرم خاطرات آنها را بنویسم به شرطی که صادقانه حرف بزنند.

قبلا هم این کار را کرده‌ام،  خاطرات یک تواب پیکاری که اتفاقا زندانبان خودم و همکار زندان حلوان کومله بوده است را نوشته‌ام. او بعد از سالها مرارت و عذاب وجدان پشیمان شده بود و داوطلبانه آمد و گفت حاضرم بخاطر خطاهای گذشته ­ام خاطراتم را بگویم بنویسید تا درس عبرتی باشد برای جوانانی که با وعده ­های دروغین گروهگ‌ها تازه می‌خواهند به آنها بپیوندند تا بفهمند در چه ورطه‌ای قدم می‌گذارند. خاطراتش را نوشتم ولی هنوز چاپ نکرده­ ام. منتظرم شرایطش فراهم شود بعد چاپ کنم.  الان هم با این دوست عزیز و زندانبان سابقم رفت و آمد خانوادگی داریم.

آکام نیوز: در روزهای اخیر تعداد دیگری از تیم های ضد انقلاب در داخل کشور منهدم شده اند، وقتی به سابقه و سن و سال پیشمرگان کشته شده نگاه می کنیم می بینیم اکثرا نوجوان و جوانانی هستند که حتی سابقه حضور در یک عملیات واقعی را هم نداشته اند، به نظر شما چرا سرکردگان ضد انقلاب از این نوجوانان و جوانان کردستانی برای اعزام به داخل کشور استفاده می کنند؟

پاسخ: در سوال قبلی تا حدودی جواب دادم. این عملیاتها بیشتر برای آزمودن نوجوانان و جوانان تازه پیوسته به ضدانقلاب طراحی می­شود. و گرنه این عملیات­ها و ترورها تاثیری در اراده محکم مردم ایران ندارد. به این نوجوانان غافل حتی ممکن است دستور بدهند بروید افراد خانواده، فامیل یا همشهریان خود را که مسئولیتی دارند بکشید. اگر بروند ترور کنند باخته­اند با دستان خون­ آلود و اگر هم نروند تمرد کرده و گرفتار سازمان می­شوند. جالب است بدانید چهل سال پیش وقتی اسرای زندانی را اعدام می­کردند فکر می­کردند با این اعدام­ها جمهوری اسلامی نابود خواهد شد.

آکام نیوز: به نظر شما اگر روزی این گروهکها در کردستان قدرتی داشته باشند با منتقدان و مخالفان خود چه رفتاری خواهند داشت؟

پاسخ: آن چیزی که ما در دوران اسارت دیدیم بیشتر به مردم کردستان ظلم می­کردند. باج و خراج می­گرفتند و به زور وارد منازل مردم می­شدند و غذا و آذوقه می­گرفتند و هر کس مال و منالی داشت بجرم سرمایه­دار و بورژوا زندانی و اموالش را مصادره می­کردند. هر کس هم همکاری نمی­کرد به اتهام جاش و همکار دولت دستگیر و زندانی­اش می­کردند. تفتیش عقاید شدیدی حاکم بود و حتی بردن نام خدا و پیامبر هم ممنوع بود و هر کس مخالف آنها بود باید از بین می­رفت. بیشتر بچه ­هایی که معتقد به اسلام و جمهوری اسلامی بودند و علنی نماز می­خواند اعدام شدند.

آکام نیوز: حضرتعالی با رهبر معظم انقلاب از نزدیک دیدار داشته اید، دیدگاه رهبری نسبت به مردم کردستان چیست؟

پاسخ: حضرت آقا علاقه ویژه­ای به مردم کردستان دارند. کردستان سرزمین مجاهدت­های خاموش است. وقتی خدمت حضرت آقا رسیدیم و ایشان متوجه شدند آقای امیر سعیدزاده راوی کتاب «عصرهای کریسکان» کردزبان و اهل سنت هستند با شور و اشتیاق فراوانی ایشان را بغل کردند و بوسیدند. از تقریظ معظم له بر کتاب عصرهای کریسکان هم مشخص است چقدر برای فرهنگ پایداری و مقاومت مردم مسلمان کردستان ارزش و اعتبار قائل هستند. این موضوع را اولین بار است خدمت شما عرض می­کنم که  وقتی حضرت آقا در آذر ماه که کتاب «عصرهای کریسکان» را مطالعه و به تقریظشان مزین فرمودند، روز بعد دفترشان مرا دعوت کرد و فرمودند به زودی این تقریظ رونمائی خواهد شد و با وجود کرونا مراسم بسیار با شکوهی با حضور مسیولین محترم در سنندج برگزار گردید. این موضوع نشان داد چقدر منطقه کردی و مبارزات جهادی کردستان برای نظام ارزشمند است.

آکام نیوز: گروهکهای کردی سیاست همیشگی بایکوت انتخابات ریاست جمهوری را در پیش گرفته اند به نظر شما آیا مردم کردستان به فراخوان های آنها جواب مثبت می دهند؟

پاسخ: این کوته­ فکری است که انسان در سرنوشت خودش شرکت نکند و فکر کند اوضاع بهتر خواهد شد! البته این گروهک­ها همیشه از اول انقلاب انتخابات­ها را تحریم کرده ­­اند و بارها هم منتظر بازگشت شاه یا ولیعهد بوده ­اند و بعد هم منتظر تهاجم صدام حسین بودند شاید بیاید کمک­شان کند. مشارکت در این دوره حساس است برای سرنوشت خودمان. در گام دوم انقلاب هر کس همراه انقلاب شود آینده از آن اوست و هرکس مشارکت نکند مثل همان­هایی که در اوایل انقلاب و دفاع مقدس شرکت نکردند، در مناسبت­ها جا می­مانند. حرکت انقلاب رو به جلو است و منتظر کسی نمی­ماند. این ما هستیم که نباید از قطار انقلاب جا بمانیم.

آکام نیوز: شما از خوانندگان آکام نیوز هستید اگر نظری، انتقادی و پیشنهادی برای بهبود عملکرد ما دارید خوشحال می شویم نظرات شما را بشنویم.

بله بنده مطالب و گزارش­های روشنگرانه شما را در آکام نیوز می­خوانم و معتقدم دوره پارتیزانی و چریک بازی گذشته و امروز دوره تفکر و قلم و اندیشه است و شما با قلم و اطلاع رسانی به موقع نسل جوان را آگاه می سازید و این کار بسیار ارزشمند است. بسیار سپاسگزارم از شما و همکاران گرامی­تان.

آکام نیوز: آقای کیانوش گلزار راغب از اینکه دعوت آکام نیوز را پذیرفتید و با وجود مشغله های فراوان، میهمان ما بودید از شما تشکر می کنیم و برایتان از صمیم قلب آرزوی موفقیت و سلامتی می کنیم.

پاسخ: من هم از شما و پرسنل آکام نیوز تشکر می کنم و برای شما و خوانندگان خوب تان آرزوی موفقیت می کنم.

‫۳ دیدگاه ها

  1. تعدادی از عاملین این اعدام‌ها اکنون در کشورهای اروپایی مخصوصا سوئد زندگی می‌کنند
    امکان شکایت از طریق دادگاه‌های سوئد
    وجود دارد طی سالهای گذشته کسانی از
    کشورهای رواندا و یوگوسلاوی سابق در
    این دادگاه‌ ها محکوم شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا