برگی از تاریخ: جنگ کومله و دمکرات به روایت خبرنامه جنگ در کردستان

آکام نیوز:جنگ در کردستان که خبرنامه ای درون حزبی بوده و به مبارزات مسلحانە دهە ۶٠ شمسی پرداخته است منبع جالب و درخوری است برای محققان با وجود اینکه به صورت کاملا یکجانبه و به نفع حزب نگاشته شده ولیکن برای بررسی سیر تحول رفتاری و کرداری حزب و همچنین درک عمق جنایات گروهک های کردی می تواند منبع درخوری باشد .

به گزارش آکام نیوز، شماره هفتم این خبرنامه که به فعالیت های تیر و مرداد و شهریور – تابستان – سال ١٣۶۴می پردازد در صفحات ۵۹ تا ۶۳ به جنگ حزب با کومله پرداخته است . نگارنده در گزارش خود با افتخار از کشتن نیروهای کومله نوشته است گویا از کشتن کردهایی که همفکر و همسوی حزب نیستند بسیار سرمست است .

درگیری میان پیشمرگان حزب دمکرات کردستان و افراد مسلح حزب کمونیست کومله

تیر ماه

۹/۴/۱۳۶۴  – پیشمرگان در پشت روستای ” وشکه لان ” در محلی بنام ” کانی سید مراد” در منطقه – مریوان با افراد مسلح کومله درگیر شدند و طی نبردی موفق شدند آنان را وادار به عقب نشینی سازند . در این درگیری جسد یکی از کشته های کومله بنام صالح امانتی در میدان نبرد برجای ماند. فردای آنروز پیشمرگان حین تعقیب افراد شکست خورده کومله در فاصله روستاهای قامیشه له هاتی شیخان با آنان درگیر شدند . در این درگیری که ۴ ساعت بطول انجامید افراد کومله را وادار به فرار کردند. پیشمرگان برای بار دوم در این روز در ساعت ۱۲ بعدازظهر با افراد کومله درگیر شدند. در این درگیریها حدا قل ۴ تن از افراد کو مله کشته و عده ای نیز زخمی شدند همچنین ۲ تن از پیشمرگان حزب نیز بنام های میرزا عبدااله نیشکولان ” معاون فرمانده نبروی معینی و بیان منبری از نیروی بیستون بشهادت رسیدند .

۱۱/۴/۱۳۶۴ – پیشمرگان در جنگلهای پشت روستای “هه نجیران” بر منطقه  سرشیو مریوان با افراد مسلح کومله درگیر شدند وطی یک درگیری آنان را وادار به فرار ساختند .در این درگیری یکی از پیشمرگان نیروی بیستون بنام و محمد احمدی ” بشهادت رسید .

۱۳/۴/۱۳۶۴ – پیشمرگان در فاصله روستاهای وشک لان، کانی شکره و دووپلوره در منطقه مریوان با افراد مسلح کومله درگیر شدند و طی نبردی آنان را وادار به فرار ساختند .

۲۹/۴/۱۳۶۴ – افراد مسلح کومله مرکزیت حزب در جنوب کردستان ( آژران ) را مورد حمله قرار دادند که بر اثر مقاومت پیشمرگان ناچار به فرار شدند. میزان تلفات افراد کومله در این برخورد مشخص نشده است .

ربط

۳۱/۴/۱۳۶۴ – افراد مسلح کومله در ارتفاعات کونه ورچی، به رانان و شه موله در منطقه ” ربط محل استراحت ۴ تن از پیشمرگان مریض و سالمند حزب را مورد حمله قرار دادند که در نتیجه ۲ تن از بیشمرگان بنامهای ملامالح معروفی

۶۰ ساله ، عزیز معروفی ” فرزند ملا صالح  و ” بایزید حاجی رحمان ” ۵۰ ساله بشهادت رسیدند. پیشمرگان که پس از چند ساعت از این جنایت مطلع شده بودند خود را به محل واقعه رساندند و پس از درگیری با افراد مسلح کومله آنانرا وادار به فرار ساختند. میزان تلفات افراد کو مله مشخص نشده است .

۳۱/۴/۱۳۶۴ – افراد مسلح کومله مرکز آژوان را مورد حمله قرار دادند که بر اثر مقاومت بیشمرگان ناچار بفرار شدند و میزان تلفات افراد کومله در این درگیری مشخص نشده است

مرداد ماه .

۱/۵/۱۳۶۴ – افراد مسلح کومله در ساعت ۲ بامداد مرکز آژوان را مورد حمله قرار دادند و پیشمرگان به مقابله با آنان برخاستند . طی نبردی که ۶ ساعت بطول انجامید ۷ تن از افراد کومله کشته شدند که کومله تنها اسامی ۵ تن از آنان را اعلام کرد در این درگیری  ۶ تن از پیشمرگان حزب به نامهای زیر بشهادت رسیدند :

۱ – صالح علیپور از نیروی معینی

۲- علی ایران نژاد از نیروی معینی

۳- محمدامین محمودپور از نیروی معینی

۴۔ ابوبکر محمدی از نیروی معینی

۵- کمال بدیعی از نیروی معینی

۶- علی سلطان پناه، از نیروی عزیز یوسفی

۳/۵/۱۳۶۴  – پیشمرگان افراد مسلح کومله را در ارتفاعات بشتت نجنی و مه نیجه لان در منطفه بانه مورد حمله قرار دادند و طی یک نبرد سخت آنانرا از منطقه بیرون راندند ، در این درگیری میزان تلفات افراد کومله مشخص نشده است ولی یکی از پیشمرگان نیروی پیشوا بنام ” نادر رحیمی ” بشهادت رسید. –

بوکان –

۲۵/۵/۱۳۶۴ – افراد مسلح کومله به منظور ضربه زدن به پیشمرگان روستای عیش آباد در منطقه بوکان را مورد حمله قرار دادند. پیشمرگان به مقابله مهاجمین برخاستند در اولین دقایق درگیری یکی از افراد مسلح کومله بنام ” عبدالرحمن مشفق ” کشته شد و جسد نامبرده بهمراه یک قبضه تفنگ کلاشینکوف در میدان نبرد برجای مانده و در این درگیری میزان تلفات افراد مسلح کومله دقینا معلوم نشده است • یکی از بهشمرگان بنام ” کمال بدوده ” در نبرد با نیروهای رژیم به شهادت رسید .

شهریور ماه

۵/۶/۱۳۶۴- پیشمرگان در روستای ” جه وشن ” بر منطقه سقز با افراد مسلح کومله درگیر شدند و طی نبردی آنان را وادار بفرار ساختند . اجساد دو تن از کشته شدگان کومله در میدان نبرد برجای ماند . همچنین ۳ پیشمرگ نیز بنامهای زیر بشهادت رسیدند

۱.توفیق شادابی از نیروی سمکو  ۲- عبدالله آشپزی از نیروی سمکو ۳ – عبدالحمید سلیمان پور از نیروی عزیز یوسفی .

۹/۶/۱۳۶۴ – پیشمرگان تجمع افراد کومله را در روستای ” تهجه ره ” در منطقه چه شار سنندج مورد حمله قرار دادند و آنانرا از منطقه بیرون راندند، افراد کومله به منظور سازماندهی دوباره خود به ژاوه روی  سنندج رفتند ولی اینبار نیز پیشمرگان در ساعت ۱۲ بعدازظهر روز یازدهم شهریور ماه محل تجمع آنان را در ارتفاعات رودخانه سو مورد حمله قرار دادند. از کشته شدگان کومله نیز اجساد ۵ تن در میدان نبرد نبرد برجایی ماند.

. بانه

۱۷/۶/۱۳۶۴ – ۳ تن از پیشمرگان که مأموریت داشتند دو تن از اسرای رژیم را به زندان مرکزی حزب منتقل کنند حین استراحت در قهوه خانه ” خانه خی ” مورد حمله افراد مسلح کومله قرار گرفتند که در نتیجه یکی از آنان بنام : عبدالله ملازاده به شهادت رسید و بر اثر تیراندازی افراد مسلح کومله یکی از مسافرین نیز که زنی بود بنام مریم رادان * ساکن سنندج کشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا