منشوری که یاران پهلوی را به جان هم انداخت!+ منشور همبستگی یا منشور تجزیه ایران؟!

آکام نیوز: اخیرا منشوری از طرف چهره های به اصطلاح اپوزیسیون منتشر شد که احتمالا نامش را کمتر کسی شنیده باشد، انتشار منشور همبستگی براندازها در روزی که خبر توافق ایران و عربستان منتشر شد و با واکنش های مقامات خارجی و مردم در داخل کشور مواجه شد، باعث شد کمتر کسی به انتشار این منشور توجه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آکام نیوز، داده‌های توییتری هم نشان می دهد که در همان ساعات اولیه انتشار خبر توافق، نزدیک به ۱۲۰۰ توییت توسط کاربران منتشر شد، حال آنکه این عدد درباره خبر انتشار منشور در ساعت اولیه به ۴۰۰ توئیت می‌رسید. اما اخباری که مردم بیشتر از انتشار منشور در جریان آن قرار گرفتند، انتقاد خود اپوزسیون و براندازها به منشور بود. اولین مشخصه این اختلاف، نبودن نام علی کریمی و گلشیفه فراهانی در میان امضا کنندگان بود، یعنی از میان ۸ چهره اپوزیسیونی که در نشست اتحاد دانشگاه جورج تاون حضور داشتند، حالا نام دو نفر از همان افراد در منشور همبستگی شان نبودند. این تنها موضوعی نبود که اختلاف ها را نشان می داد.

نکته اصلی که در منشور منتشر شده براندازان خودنمایی می‌کند، تجزیه ایران است، شاید بهتر باشد نام این منشور را منشور تجزیه ایران بگذاریم. این منشور مشخصا از تمرکز زدایی از قدرت صحبت می‌کند موضوعی که حتی صدای اپوزیسیون خارج نشین را هم درآورد. رضا تقی زاده، رئیس دفتر فرح پهلوی در زمان محمدرضا یکی از همین اشخاص بود که به این منشور واکنش منفی نشان داد:« من از بودن امضاء شاهزاده رضاپهلوی در این سند خیانت بار و ضد ملی پشتیبانی نمی کنم!» دیگر گروه اپوزیسیون که  به مشروطه خواه معروفند(گروهی که معتقد به سطلنت مبتنی بر قانون اساسی هستند و می گوید سطلنت باید نمایشی باشد) هم به خاطر استفاده از لفظ تمرکز زدایی از قدرت با این منشور مخالفت کردند.آنها از حضور رضا پهلوی در این منشور انتقاد کردند و در پاسخ به این سوال که مگر شما به رضا پهلوی وکالت نداده بودید گفتند برای انجام این کار به او وکالت نداده بودیم.

دیگر نکته ای که در منشور تجزیه ایران تبدیل قابل توجه است، امضای عبدالله مهتدی سرکرده گروهک تروریستی کومله در این منشور بود. حضور یک شخصیت تجزیه طلب کرد، دقیقا بر اجرای پروژه تجزیه ایران صحه می گذارد. کمااینکه در بندهای مختلف این منشور می شود این را مشاهده کرد که برای رضایت تجزیه طلب‌ها از الفاظی مثل ملت، کشور و مردم ایران استفاده نشده. اینطور که به نظر می‌رسد، با وجود انتشار منشور هنوز اختلاف نظر در میان امضا کنندگان وجود دارد. گروهک تجزیه طلب کومله که مهتدی به عنوان نماینده آنها نامش در این منشور دیده می شود، بعد از انتشار در بیانیه‌ای از عبدالله مهتدی اعلام برائت کرد و گفت متن مورد پذیرش آنها نیست. دعوایی که البته بنظر می رسید بیشتر نمایشی میان مهتدی و تجزیه طلب ها باشد تا بیشتر خودشان را مطرح کنند، هم منشور را امضا می کنند، هم بعداز انتشار خودشان با آن مخالفت می‌کنند.

نکته ای که بعد از انتشار این منشور خودش را بیشتر از قبل نشان داد، اختلاف نظر اپوزیسیون ها با یک دیگر است، منظور اینکه هنوز بسیاری از براندازها، شخصیت هایی که خودشان را نماینده آن ها معرفی می کنند را اصلا قبول ندارند و معتقدند این افراد تا چند وقت پیش ناشناخته بودند.

عده دیگری از اپوزیسیون هم به تمسخر امضاکنندگان پرداختند و اقدام آن ها را شوخی‌ای دانستند که توسط عده‌ای طراحی و نوشته شده که اصلا از سیاست سردر نمی‌آورند. هوشنگ امیر احمدی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در آمریکا درباره این منشور گفت:« یک سری کوتوله و بچه که از سیاست سر رشته‌ای ندارند این منشور “همبستگی” را نوشته‌اند! جالبه خیلی ناشیانه و مثلا خواستند به غرب امتیاز بدهند گفتند ما عضو اف ای تی اف می شویم اصلا نمی دانند اف ای تی اف چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا