چرایی تاخیر یک هفته ای در اعلام درگذشت مام جلال

شامگاه روز سه شنبه ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر ماه) و یک روز پس از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق خبر مرگ مشکوک جلال طالبانی دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق (یکیتی) و رئیس جمهور سابق عراق به تیتر اصلی بسیاری از منابع خبری کُردی ، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل شد .

همان روز بسیاری از کادرهای بانفوذ اتحادیه میهنی کردستان عراق مرگ مشکوک مام جلال در بیمارستانی در آلمان را به یکی از همراهان جلال طالبانی که عامل کوسرت رسول معاون دبیر کل اتحادیه میهنی بود نسبت دادند. موضوعی که خشم رسانه های نزدیک به کوسرت رسول را در پی داشت .

اکنون پس از اعلام رسمی خبر درگذشت جلال طالبانی در روز سه شنبه ۱۱ مهر ماه (سوم اکتبر) جزئیات دقیق تری از مرگ مام جلال و دلایل تاخیر در اعلام درگذشت وی به بیرون درز کرده است .

طبق اعلام کادرهای عالیرتبه اتحادیه میهنی کردستان عراق و بویژه جناح مخالف همه پرسی، فشار حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) بر یکیتی و خانواده مام جلال برای خودداری از اعلام درگذشت وی به دلیل نگرانی از تاثیر منفی اعلام درگذشت مام جلال بر نتایج همه پرسی یکی از دلایلی است که خبر درگذشت وی با تاخیر یک هفته ای رسانه ای شده است .

جلال طالبانی و همسرش از مخالفان جدی برگزاری همه پرسی بودند و درباره پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن برای کردهای عراق هشدار داده بودند .

از سوی دیگر طی روزهای منتهی به همه پرسی بین هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی و کوسرت رسول علی معاون اول جلال طالبانی بر سر برگزاری همه پرسی در کرکوک و فعالیت نجم الدین کریم استاندار کرکوک اختلافات شدیدی روی داده بود .

مرد شماره یک نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی (لاهور شیخ جنگی برادرزاده جلال طالبانی) که مسئول نیروهای ضد تروریستی این حزب است به واسطه نبود فرماندهی و سیاست منسجم از سوی یکیتی، قدرت زیادی گرفته بود و به مخالف سرسخت همه پرسی تبدیل شده بود.《هیرو خان》 همسر جلال طالبانی که رهبری بخشی از جناح اتحادیه را در دست دارد همه اختیارات را به این مسئول جوان واگذار کرده بود و لاهور در صدد برکناری نجم الدین کریم استاندار کرکوک و فرد مورد اعتماد کوسرت رسول بود .

کوسرت رسول یک روز قبل از برگزاری همه پرسی یعنی روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهر ماه) همراه با صدها پیشمرگه مسلح وارد کرکوک شد و لاهور شیخ جنگی را از همه مسئولیت هایش عزل کرد و کنترل کرکوک را در دست گرفت و بر برگزاری همه پرسی در موعد مقرر تاکید کرد .

بیانیه مطبوعاتی خانم هیرو ابراهیم احمد در روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه (دوم اکتبر) یعنی یک روز قبل از اعلام رسمی خبر درگذشت جلال طالبانی به خوبی بیانگر اختلافات عمیق وی با خانواده بارزانی و کوسرت رسول است .

هیرو ابراهیم محمد، گفت:‌ یکیتی هرگز موافق تشکیل شورای رهبری سیاسی کردستان نخواهد بود و از آن حمایت نخواهد کرد چراکه آن را اشتباهی بزرگ می‌داند و تشکیل این شورا بدون مشورت رهبری احزاب سیاسی بوده است .
وی خاطرنشان کرد: این طور که پیداست هدف از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تعیین سرنوشت ملت کرد نبوده و همچنان ملت ما بهای سرکشی برخی شخصیت های کُرد (اشاره به بارزانی و کوسرت رسول) را پرداخت می‌کنند .
همسر جلال طالبانی در بیانیه خود و موضعی صریح درباره پیامدهای همه پرسی اعلام کرد: کشورهای بزرگ مانند آمریکا، انگلیس، روسیه وچین، و اتحادیه اروپا، سازمان ملل و کشورهای همسایه خواستار برگزار نشدن همه پرسی در این مقطع زمانی شده بودند و راه حل های فراوانی هم ارائه کردند اما رهبران اقلیم با برگزاری همه پرسی جهان را به مبارزه طلبیدند و مردم کُرد هم اکنون در حال پرداخت هزینه این مبارزه طلبی از جیب خود هستند .

واقعیت آن است که مام جلال اگر چه یک شخصیت کرد و مصداق واقعی یک مبارز و پیشمرگ خستگی ناپذیر بود و سالها برای احقاق حقوق کردها تلاش کرد اما هرگز به تجزیه عراق و آسیب به وحدت عراقی ها راضی نشد. مام جلال خودش در کتاب خاطرات خود در واکنش به تندروهایی که خواستار دولت مستقل کُردی بودند، این موضوع را امری «محال» توصیف و اعلام کرد: «… من حتی درگذشته نیز معتقد به داشتن حکومتی مستقل نبودم، بلکه برای عراقی آزاد، دموکراتیک، مترقی و با سیستمی خودمختار یا اتحادی فدرال که در آن زندگی کنیم تلاش می‌کردم؛ از ابتدای تأسیس اتحادیه میهنی کردستان نیز این خواست ما بود ».

شاید رقیبان مام جلال و در راس آنها مسعود بارزانی و پارتی درگذشت وی را به عنوان فرصتی جدید در بازى رقابت سیاسى ببینند و همانند نمونه فشار برای تاخیر در اعلام درگذشت وی ، در کوتاه مدت به برخی از اهداف خود برسند اما میراث گرانبهای مام جلال هرگز از بین نخواهد رفت و هواداران و رهروان او اجازه نخواهند داد، پرچمی که مام جلال برافراشت بر زمین بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا