تحلیلی کوتاه در خصوص اعتراضات فراگیر مردمی در اقلیم کردستان عراق

آکام نیوز:پس از ماهها از برگزاری ناموفق رفراندوم در کردستان عراق در روزهای اخیر،شاهد اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای استان سلیمانیه نسبت به بحران اقتصادی و عدم دریافت به موقع یا نا کافی حقوق های ماهانه بودیم.

آکام نیوز:پس از ماهها از برگزاری ناموفق رفراندوم در کردستان عراق در روزهای اخیر،شاهد اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای استان سلیمانیه نسبت به بحران اقتصادی و عدم دریافت به موقع یا نا کافی حقوق های ماهانه بودیم.

گرچه قطعی متناوب برق و آب و همچنین کمبود سوخت در فصل سرما نیز می تواند بخش دیگری از این اعتراضات محسوب شود.

در سالهای گذشته اقلیم کردستان عراق از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نبوده و این دلیلی جزء روابط کج دار و مریض اقلیم کردستان با دولت مرکزی نمی توانست داشته باشد.

قطع بودجه این منطقه توسط دولت مرکزی،عدم توانایی با خریداران نفت در بازار جهانی و عدم تبحر در اداره ادارات مطبوعه و فساد گسترده در اقلیم کردستان همه و همه دست به دست هم داده است،تا امروز این دمل چرکین سرباز کند و بالاخره صبر مردم اقلیم کردستان سر ریز شد و آنها را به خیابان ها بکشاند.

نکته مهم این اعتراضات نقش تلویزیون ها خصوصی در مقابل با دولت اقلیم کردستان است .

نباید نادیده گرفت که شهسوار عبدالواحد،رئیس تلویزیون NRT که عمده فعالیت آن خبری است،در کلید زدن و هماهنگی بین اعتراض کنندگان و نقش آلترناتیوی در امتداد این اعتراضات خیابانی را برعهده داشت .

این فرد که بسیار جوان و در ابتدای راه است،اگر چه خود در سفر آلمان بود با این همه در پیامی تلویزیونی در تایید این اعتراضات گفت که به مردمش خواهد پیوست و در مقابل دولت فاسد خواهد ایستاد.

در آن سوی میدان،نچیروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان در پیامی ضمن دعوت معترضان به آرامش از آنان خواسته است که با سعه صدر بیشتر و همدلی و اتحاد از شرایط و بحران سخت با هم عبور کرده و اقلیم کردستان را یاری کنند.

وی در ادامه این پیام گفته است:

اقلیم ما مرحله حساسی را پشت سر می‌گذارد و من درخواست‌های شما را درک کرده و با شما ابراز همدردی می‌کنم و تاکید دارم که بیان مسالمت آمیز نظرات حق شرعی و دموکراتیک شماست.

بارزانی همچنین از تظاهرکنندگان خواسته تا خواسته‌های خود را به شکل مسالمت آمیز بیان کنند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با اشاره به تحرکات نیروهای عراقی در منطقه مخمور یکی دیگر از عوامل نگرانی ما برای تظاهرکنندگان است،افزود:

نباید فراموش کنیم که ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که خشونت و بی‌ثباتی در آن سیطره دارد و نیروهای پیشمرگ ما روز گذشته حمله داعشی‌ها را دفع کردند.

او تصریح کرد:اتحاد ما در این شرایط سخت نقطه قوت ماست ما در گذشته مرحله بسیار دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم و من اطمینان دارم در کنار یکدیگر می‌توانیم به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنیم.

در مقابل اما همانطور که اشاره شد،گروههای رقیب (مسعود بارزانی،کسرت رسول،نجم الدین کریم و …) هرچند از نظر ابزارهای مختلف قدرت اعم از نرم و سخت وضعیت بسیار بهتری دارند،اما نشان داده اند هنوز برنامه ای برای مقابله با جریانات انجام شده در کردستان و در مقابل مسعود بارزانی و حلقه رهبران سیاسی حامی رفراندوم استقلال ندارند .

شرایط بغرنج اقتصادی در اقلیم کردستان،ضعف عملکرد دولت مستقر و فساد گسترده مالی باعث شده است تا بخشی از مردم بطور طبیعی به شیوه اعتراض روی آورند اما در این بین برخی از احزاب و جریان های خواهان تغییر در ساختار حکومتی در اقلیم کردستان است،همچنین احزاب اپوزیسیون و گروههای تازه تاسیس ائتلاف برای دمکراسی و عدالت (به رهبری برهم صالح) و نسل نو (به رهبری شهسوار عبدالواحد) سعی می کنند از آن در راستای اهداف سیاسی خود بهره بگیرند.

موضوعی که بی شک برنده اصلی آن نه سلیمانه و جریان های رقیب آن و نه اربیل و … است،بلکه دولت مرکزی عراق است که می خواهد هر چه سریعتر به قضیه رفراندوم در اقلیم کردستان مهر پایان انقضاء بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا