افشای جزییات محرمانه و جدیدی از کمکهای رژیم عربستان سعودی به کومله ها

آکام نیوز:{نادر کیانی/خبرنگار حوزه بین الملل و مدیر وبسایت کومله منتقد۱}:اکنون بعداز بر جام همه نگاه ها به سمت اختلافات عربستان سعودی با ایران سرازیر می شوند . کشور عربستان به عنوان یک مخالف جدی سیاسی و حتی مذهبی با ایران،می تواند نقش مهمی در تحولات آینده در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

موضع کشور عربستان سعودی علیه ایران همیشه روشن بوده است.

این دوره هم اختلافات بیشتر شده و هم تلاش های عربستان علیه ایران وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شده است.

امروز عربستان خواهان تقویت مذهب سلفی در ایران است و برای این اقدام خود میلیون ها دلار سرمایه گذاری کرده است .    

سالهاست که عربستان سعودی دنبال این بوده تا کمربند امنیتی محکمی را در خاورمیانه علیه مذهب شیعه به خصوص در ایران سازماندهی کند.

گر چه در گذشته تا حدودی عربستان در این اقدام خود با موانعی  روبه رو بوده است اما امروز سرعت به وقوع پیوستن رویدادها و همچنین تغییر نظم خاورمیانه بعد از بهار عربی و تغییر پیدا کردن مرزها و جغرافیای  بعضی از کشورهای منطقه،خود به خود به این سیاست دولت عربستان سعودی جامه عمل پوشانده است.

اگرچه در گذشته نه چندان دور روابط ایران و عربستان  به مجموعه مراودات سیاسی،اقتصادی، اجتماعی منتهی می شد اما این روابط هیچگاه در سطح مطلوب برقرار نشد .   

در این بین ایران به عنوان یک کشور بانفوذ و قدرتمند در منطقه و عربستان سعودی به عنوان یک کشور حامی تروریزم در منطقه اختلافات اعتقادی و سیاسی متعددی دارند.

حمایت عربستان از صدام حسین در جنگ ایران و عراق و همچنین حمایت و کمک تسلیحاتی این رژیم به تروریستهای دمکرات و کومله نمونه هایی از این دست اختلافات و درگیری ها است. 

همچنین دو کشور اختلافات مرزی در خلیج فارس با یکدیگر دارند.

در دو سه سال گذشته این اختلافات به اوج خود رسیده است و در همه زمینه ها ارتباطات قطع شده اند . 

در طول این مدت عربستان سعودی در تلاش بوده است تا با بسیاری از کشورها علیه ایران هم پیمان شود . 

تقویت گروهکهای تروریست و مسلح مخالف جمهوری اسلامی از دیگر سیاست هایی است که در دستور کار ملک سلیمان قرار گرفته است.

به فاصله سالهای گذشته عربستان سعودی بارها به مخالفین مسلح و تروریستهای شناخته شده جمهوری اسلامی کمک مالی و تسلیحاتی کرده است و از طریق سفارت خود در اقلیم کردستان عراق با نمایندگان این گروهکهای تروریست کردی نشست داشته است و آنها را حمایت و پشتیبانی و از آنها خواسته است که از هر طریق ممکن وارد خاک ایران شده و فعالیت نظامی و تروریستی خود را علیه ایران را گسترش دهند.

تا سال ۲۰۱۶ گروهک تروریستی موسوم به حزب کمونیست ایران کمترین کمک ها را از عربستان سعودی دریافت می کرد .

تشکیل مرکز همکاری های احزاب کردستان در منطقه زنگ بیداری برای این سازمان محسوب شد و این سازمان هم به تلاش های بیشتر خود برای از سرگیری ارتباط دوباره با عربستان سعودی وسعت بخشید.

محمد نبوی از جمله افرادی می باشد که قبلا جزء نمایندگان گروهک کومله در بغداد بود . 

این شخص به زبان عربی کاملا مسلط می باشد و قبلا هم از طریق مقامات ارشد حزب بعث عراق با مقامات عربستان سعودی در بغداد آشنا شده بود.

این آشنایی توانست در این دوره به داد کومله به رهبری ابراهیم علیزاده برسد و از طریق ایشان زنگ درب سفارت عربستان را در کشور سوئد به صدا در بیاورند.

در پشت درهای بسته در این سفارت توافقاتی صورت گرفته که می تواند به نفع کومله باشد . همزمان ابراهیم علیزاده همگی این نشست ها را کنترل و بسیار هم خوشایند است که توانسته توجه مقامات عربستان را به سمت خود جلب کند و دلارهای خوبی را هم عاید شود . 

گذشته از این عبدالله مهتدی هم همراه با تنی چند از شورای دمکراسی خواهان که در این اواخر نشست هایی پی در پی با هم داشتنه اند،توانسته اند با تعدادی از مقامات عربستان در اروپا نشست داشته باشند و جواب مثبت خوبی به درخواست های عربستان سعودی بدهند.

گر چه همه این کمکها هم مالی و هم نظامی از طریق سفارت عربستان سعودی در اربیل و با کمک شخص مسعود بارزانی انجام می گیرد،اما می تواند کمک بسیار خوبی به ماجراجویی های این گروهکها در منطقه بکند .  

پروژه فرستادن نیرو به داخل کردستان از جمله پروژه هایی است که به دستور و پیشنهاد این سفارت انجام می شود.

برای آنها مهم نیست که این نیروها که در قالب تیم های ۳ یا ۴ نفره فرستاده می شوند یا در ماموریت خود موفق شوند یا نه.

برای آنها صرفا حضور این نیروها و به هم زدن امنیت منطقه است . 

چیزی که عربستان سعودی دنبال آن است و به همین منظور هم از آنها حمایت مالی و نظامی می کند. 

آنها خوب می دانند که این تیم ها نمی توانند کاری را از پیش ببرند به خاطر همین خودشان این نیروها را لو می دهند و کاری می کنند که افراد این تیم ها دستگیر و یا کشته شوند . 

دستگیری و یا کشته شدن این نیروها در هر حالت می تواند جنبه تبلیغی خوبی برای این گروهکهای فرصت طلب و مزدور باشد. 

این گروهها به خوبی می دانند که اگر افراد این تیم ها دستگیر شوند طبق قانون جمهوری اسلامی به اعدام محکوم می شوند،پس اعدام شدن آنها می تواند فشار دیگری بر جمهوری اسلامی به عنوان نقض حقوق بشر تلقی شود فشارهای خارجی را بیشتر کند و جمهوری اسلامی را هم بیستر در تنگنا قرار دهند و خود را نیز می توانند بیستر مطرح کنند و با این کار به اربابان خود می فهمانند که ما به ماموریت های خود به خوبی عمل می کنیم و در این راستا هم پول خوبی می گیرند. .

گرچه متاسفانه جوان های بسیاری در این راه قربانی و یا حکم اقدام گرفته اند اما طبق شواهد و اطلاعات بدست آماده  برای هر شخص که دستگیر و یا کشته شود،بیشتر از ۵۰ هزار دلار گرفته می شود.

عربستان سعودی دنبال این است که به دنیا بفهماند که ایران جزء اولین حکومت هایی است که در آن مخالفان و اقلیت های دینی سرکوب و اعدام می شوند پس استفاده از گروهکهای کرد برای پیش بردن اهداف شوم خود تنها کار آسان و ممکنی است که می تواند به بهترین شیوه ممکن به سیاست عربستان سعودی کمک کند. 

استعداد و ظرفیت های این گروهکهای فرصت طلب نیز مکمل موفقیت جنین سیاستی است و متاسفانه تا به امروز هم جواب داده است.

به تازگی هم این گروهکها دوباره در حال آماده کردن خود برای گرفتن دستورات بیشتر از این مقامات هستند تا بار دیگر پروژه های شوم خود را به جلو ببرند.

طبق آخرین خبری که به طور غیره مستقیم به این نشست ها اشاره دارد حکومت عربستان سعودی ٢٠ میلون دلار را به صورت بخشی  تنها برای آغاز فصل تازه از مناسبت های میان طرفین در میان گروهکهای کردی که شامل تمام شاخه های کومله نیز می شود را از طریق حکومت اقلیم کردستان  و شخص مسعود بارزانی داده است.

اسلحه های جدیدی را نیز در اختیار این گروهکها قرار داده است که همگی به روشنی نشان از یک رابطه خوب و مستحکم در بین طرفین را دارد . 

ماندگاری بیش از حد رهبران این گروهکها در اروپا در همین راستا می باشد . 

تا به حال پیش نیامده که هم عبدالله مهتدی و هم سید ابراهیم علیزاده و هم عمر ایلخانی زاده تا این مدت در اروپا ماندگار باشند!

این ۳ نفر هیچ وقت به افراد زیر اتوریته خود اعتماد ندارند تا تشکیلات شان را در اختیارشان قرار دهند. به خصوص برای سازمان کردستان حزب کمونیست ایران هیج وقت پیش نیامده که هر ۲ نفر از رهبران این گروهک خودخوانده "سید ابراهیم علیزاده و صلاح مازوجی؛ هر دو در اروپا باشند.

همیشه یکی از آنها در کردستان بوده اما این بار قضیه فرق می کند . 

آنها می خواهند از عربستان سعودی مطمئن شوند که برای همیشه مثل دولت بعث عراق به آنها کمک و یاری می رساند.

آن وقت است که همگی این سرکردگان کردی به خیال راحت به اردوگاههای شان باز می گردند.

{نادر کیانی/خبرنگار حوزه بین الملل و امور منطقه ای}

(مدیر وبسایت کومله منتقد۱) www.komaleemontaghed1.blogfa.com 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا