سیامند معینی:پ.د.ک و خانواده بارزانی،٧٠ سال است مبارزه کردها را منحرف می‌کنند

آکام نیوز:سیامند معینی،ریاست مشترک پژاک در مصاحبه‌ای با روزنامه “ژیان”،پارتی و خانواده بارزانی را مسئول به انحراف کشیدن مبارزات اکراد در هفتاد سال گذشته خوانده و در مورد حکومت اقلیم نیز گفته است که :”به دلیل روابط مابین ایران و حکومت اقلیم ، فعالیت‌ها و مبارزات بخشی از احزاب کُردی در این بخش از کردستان تحت کنترل قرار گرفته است.”
سیامند معینی در ابتدا سیستم حکومت جمهوری اسلامی ایران را چنین تحلیل کرده است :”ویژگی این سیستم تک‌گرایی و یکدست نمودن جامعه و امحای هویت‌های متفاوت است. این سیستم در پی ایجاد هویتی جعلی برآمده است ” وی همچنین می گوید :”به عقیده من دوره دولت ملت به پایان رسیده است و جامعه به شیوه تازه‌ای از مدیریت نیاز دارد. در دوره گذار شیوه‌های متفاوتی از مدیریت و خودمدیریت جامعه ارائه می‌شوند، ایران دیگر توانایی تداوم وضعیت به سیاق گذشته را از دست داده است و کردها هم فرصتی طلایی را بدست آورده‌اند تا بتوانند پیشاهنگی این مرحله را نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه بدست گیرند.”
معینی سیستم سیاسی ایران را طوری تفسیر میکند که گویی ماهیت سیاسی کشوری به نام ایران در چند سال اخیر و بلاجبار شکل گرفته است ، شاید آگاهی تاریخی او در همین حد باشد زیرا وی باید خوب بداند که کشور ایران هویتی تاریخی و چند هزار ساله دارد و تمام اجزای این کشور به صورت داوطلبانه باهم و در هم تنیده شده اند و سیستمی را که معینی برای ایران و اداره ایران تجویز می کند بر آمده از تزهای تاریخ مصرف گذشته عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک هستند که در سوریه و در بخش تحت حاکمیت ی پ گ به محله اجرا درامدند و دیدیم که این تز برای اکراد در سوریه عملا بغیر از ویرانی و نابودی نتیجه ای به همراه نداشت لذا نسخه پیچی اینچنینی با چنان کارنامه مایوس کننده ای در عالم سیاست کمی نامعقول به نظر می رسد .
رییس پژاک در ادامه در مورد احزاب اقلیم کردستان چنین می گوید :”در اقلیم کردستان دولت ملت با همکاری نیروهای استعمارگر و متحدان خود برخی گروههای اپوزیسیون بدون عمل را برای اهداف خود سازماندهی کرده‌اند و با نقاب انقلاب و کُردایتی سعی در به انحراف کشیدن مبارزه خلقی و آزادیخواهانه ملتمان دارند. ”
معینی از پارت دمکرات کردستان عراق و خانواده ملا مصطفی بارزانی به عنوان مسئول به بیراهه کشاندن مبارزه آزادیخواهی کردها یاد کرده و می گوید:”هفتاد سال است که این جریان ( پارتی ) چنین عملکردی را از خود نشان می‌دهند و پیاپی مسیر انقلابی مبارزه کردها را منحرف می‌کنند و مداوما انقلابیون کردستان را تصفیه کرده‌‌اند. روزانه شاهد تکرار مانع‌تراشی این جریان در مسیر مبارزه کردها هستیم. اتحادیه میهنی از سال ١٩٧۶ با هدف دمیدن روح تازه به میدان آمد و اکنون اگر سیاستی ملی را پیروی نماید باید از راهکار و سیاست‌های پارت دمکرات کردستان عراق فاصله گیرد. کردهای ایران می‌توانند حامی بزرگی برای جنوب کردستان باشند.”
در این مقاله از قضاوت در مورد بارزانی ها و تاریخ آنها به جهت بی طرف ماندن در دعوای دیرینه بین پژاک و پارتی صرفنظر می کنیم و آن را به خوانندگان گرامی واگذار می کنیم و همانگونه که در یکی از مقالات “دیار و نادیار” به نام “آشفته بازار احزاب کردی ” نیز اشاره شد احتمال درگیری بین پژاک و پارتی در آینده وجود دارد و گویا اینچنین اظهار نظرهایی از سوی مقامات این احزاب نشان از واقعیت این ادعای “دیار و نادیار” دارد .
معینی در ادامه به تجزیه و تحلیل وضعیت اپوزیسیون ایرانی می پردازد که در جای خود شنیدنی و قابل تامل است ، او چنین می گوید :”اپوزیسیون ایرانی هم در هیچ موردی با هم توافق ندارند و این ویژگی شخصیت خسروانی ایرانی است “و سپس تأکید میکند که :” بحران سیاسی ایدئولوژیک در میان جریانها و احزاب اپوزیسیون ایرانی عمیق است می‌توان گفت اپوزیسیون بجای فعالیت علیه سیستم حاکم به اپوزیسیون خود مبدل شده است. این اپوزیسیون انرژی خود را صرف [مسائل] خود می‌کند تا اینکه برنامه‌ای منسجم را برای مقابله با رژیم حاکم پیروی کند. پس از کنگره پنجم پژاک تصمیم به گفت‌وگو با احزاب و سازمان‌های ایرانی و کُردی گرفته شد. در این راستا دست کمک را برای فعالیت مشترک در جبهه‌های نبرد علیه جمهوری اسلامی ایران دراز کردیم. این فراخوان تا حدی موفق عمل کرد اما کافی نیست.” بهر رویی سخنان معینی در مورد اپوزیسیون ایرانی سخنی است از زبان سرکرده یکی از همین گروهک ها و ادعایی نیست که از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده باشد و بیان واقعیت هایی است که نشان از اختلافات عمیق این احزاب و قبول نکردن یکدیگر دارد .
رییس پژاک سپس به مانند هجری و مهتدی و ایلخانی زاده و … به تفسیر و تحلیل برجام و شروع مجدد تحریمها پرداخته و چنین گفته است که :”مسئله تحریم‌ها را جدی باید گرفت و این کار با هدف تضعیف ایران و فشار برای خروج آن از سوریه، عراق و خارج از مرزهای وی است. تحریم به بحران اقتصادی ایران دامن می‌زند. به نظر من ایران تسلیم خواهد شد. زیرا این کشور فاقد توانایی خروج از بحران اقتصادی است و مجبور به پذیرش شکست است. اما در رابطه با حمله نظامی فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها در این مرحله به چنین کاری دست زنند.”
رییس پژاک که به موثر بودن تحریمها صددرصد ایمان دارد ، نتیجه را تسلیم ایران در برابر تحریمها پیش بینی کرده است ، هرچند معینی خود به خوبی به واقعیت این امر واقف است که تحریم ایران مسئله جدیدی نیست و ایران سالهاست در لیست تحریم های امریکا بوده و همانگونه که ابراهیم علی زاده نیز اقرارکرده است :” بیش از ۴۰ سال تحریم نتوانسته است ایران را شکست دهد .”
( برگرفته از آژانس خبر فرات وابسته به پ ک ک https://anfpersian.com)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا