روزهای طلایی اردوغان و نیچروان بارزانی

آکام نیوز:رجب طیب اردوغان در دعوتنامه ای نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق را برای شرکت در کنگره حزب عدالت و توسعه دعوت کرده است.کنگره ای داخلی برای اردوغان که طبیعتا افراد نزدیک به این جریان فکری دعوت می شوند. این در حالی است که تا همین چند ماه پیش یعنی بعد از همه پرسی نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که بارها برای توضیح درخصوص همه پرسی خواهان صحبت با اردوغان شده است اما این فرصت به او داده نشده است.

روزهای طلایی اردوغان و نیچروان بارزانی

به گزارش آکام نیوز به نقل از بولتن،تقریبا ارتباطات نیچروان و اردوغان برای چندماهی در سایه همه پرسی قطع شده بود و بعداز همه پرسی نیز تلاشهای زیادی صورت گرفت تا خشم اردوغان از اقلیم فرونشانده شود و به همین منظور واسطه های زیادی به ترکیه سفر کردند تا این روابط تیره تر نشود.

سرانجام بعد از بازگشت اقلیم به شروط قانون اساسی عراق و تبعیت از آن رفته رفته این روابط گرمتر شده و حالا می رود به سوی روابط استراتژیک گام بردارد. نیچروان بارزانی به فاصله ای کم از سفر به ترکیه برای شرکت در مراسم تحلیف اردوغان حالا بار دیگر به ترکیه دعوت شده است.

نکته ای کلیدی در خصوص روابط ترکیه و اقلیم این است که علیرغم برگزاری همه پرسی و سخنان تند اردوغان اما هیچ وقت دروازه های مرزی ترکیه به روی منطقه کردستان عراق بسته نشد و روابط اقتصادی ادامه دار بود. همزمان نباید از یاد برد که در این فرایند روسها نقش محوری داشتند آنها با فشار بر ترکیه مانع از مسدود کردن دروازه های مرزی با اقلیم کردستان عراق شدند.

بعد از پایان تنش ها بین اربیل و بغداد بار دیگر روابط ترکیه با اقلیم بخصوص نیچروان بارزانی با اردوغان رو به توسعه و افزایش است. بخصوص که حالا شرکتهای روسی مانند روس نفت قصد دارند گاز و نفت اقلیم را از مسیر ترکیه روانه دریای سیاه کنند. ترکیه بدلیل نیاز به انرژی و تامین آن به صو

رت ارزان از سوی اقلیم کردستان عراق و حمایت روسیه از این روند بیشتر از گذشته به سوی اقلیم متمایل شده است.
حمایتهای جدی اقلیم از سیاست تند اردوغان علیه پ.ک.ک یکی دیگر از دلایلی است که این روزها اقلیم را برای ترکیه محبوب کرده است. البته ترکیه با توجه به تحریمهای آمریکا علیه این کشور و بحران مالی در آن هنوز اقلیم را به عنوان دروازه ای برای حضور اقتصادی و سیاسی درعراق می بیند. در همین راستا طبیعی است روابط سرد گذشته نیچروان و اردوغان وارد روابط گرمی شود که دو طرف از آن سود ببرند.

بارزانی با علم به استراتژیک بودن رابطه با ترکیه درصدد توسعه این روابط به رغم انتقادهای داخلی از رفتار تند اردوغان با کردهای ترکیه است و ترددهای بین دو طرف نشان داده است که نیچروان بارزانی قبل از اینکه با علایق قومی تصمیم بگیرد براساس منافع منطقه ای خویش تصمیم گیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا