تحلیلی بر ماجرای آتش سوزی جنگل های مریوان

آکام نیوز:چند روز پیش شاهد دو حادثه دلخراش در مریوان بودیم. نخست فروریختن قنات در روستای گوێزە کوێرە که متاسفانه دونفر جان باختند و سپس آتش‌سوزی جنگل‌های روستای ‘پیله و سلسی’ مریوان که ۴ نفر (دو فعال محیط زیست و دو فعال حقوق بشر) در راه دفاع از منابع طبیعی وطن جان خود را فدا کردند. روحشان شاد.

فارغ از ریشه یابی و علل حادثه، حداقل واکنش منطقی به این حوادث در وهله اول می تواند دلجویی از خانواده های قربانیان و تصلی خاطر آنها باشد. کما اینکه فرماندار و امام جمعه مریوان با انتشار پیام تسلیت به مناسبت جان‌باختن تعدادی از حافظان محیط زیست در حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های روستای “پیله و سلسی” یک روز را عزای عمومی اعلام کردند.

اما انتظار می رود این روند توسط دیگر نهادها، ان جی او ها و احزاب نیز دنبال شود. واکنش گروهکهای کردی کمپ نشین و مدعیان دروغین حقوق کُرد چه بود؟

نه تنها تصلای خاطر ندادند بلکه از همان ساعات اول شروع کردن نمک به زخم خانواده ها ریختن:

اول : جانباخته حادثه را منصوب به خود کرده و خانواده او را جریحه دار کردند.

دوم: با انواع دروغ های ساختگی، بمب و مین و… آسمان و ریسمان را به هم بافتند تا این حادثه را منصوب به نظام کنند.

به جای تسلیت و تصلای خاطر فقط و فقط به فکر منافع خود بودند تا بلکه از آب گل آلود ماهیگیری کرده و منافع اربابان خود را به پیش ببرند بلکه در این آشفته بازار تجمعی شکل گرفته اغتشاشی صورت پذیرد، شعار داده شود و در نهایت خوراک تبلیغاتی این جریانات وامانده تا چند روز تأمین شود.

انگار وظیفه این احزاب کمپ نشین در این روزها این شده که هر حادثه ای که در مناطق کُردنشین ایران اتفاق بیفتد پای کار بیایند و عامل را نظام ایران یا سپاه و نیروهای امنیتی معرفی و مردم را دعوت به اغتشاش کنند.

اینها یادشان رفته دیگر دهه ۶۰ نیست که بتوانند شعور و آگاهی مردم را به بازی بگیرند. با گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات هر حادثه ای برای مردم مثل روز روشن و عیان است. مردم کرد اجازه ندادند حادثه هتل تارای دیگری تکرار شود.

از طرفی باید توجه داشت این احزاب با این موج سواری و فرار به جلو نمی توانند نقش خود در تخریب محیط زیست، آسیب به صنعت گردشگری و ایجاد نا امنی در مناطق مرزی را پنهان کند. اوایل مرداد ماه سال جاری شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ در گزارشی اعلام کرد: گروه پ ک ک با استقرار در مناطق مسکونی اقلیم کردستان عراق سبب شده تا نه تنها مردم و حیوانات روستایی و مزارع قربانی حملات ترکیه علیه این گروه شوند بلکه طبیعت نیز از بین برود. به گزارش کردستان ۲۴ ، معمولا صدها سال طول می کشد تا منطقه ای تبدیل به جنگل شود اما بر اثر درگیری های ارتش ترکیه و پ ک ک در منطقه برادوست جنگل های این منطقه نیز آتش گرفتند و خسارات بسیار زیادی به محیط زیست این منطقه وارد شده است.

همچنین نادر روستی سخنگوی دایره گردشگری در اقلیم کردستان عراق گفت: در صورت سفر گردشگران به روستاهای مرزی که در مناطق ناآرام و تحت کنترل پ.ک.ک قرار دارند، ما نمی توانیم امنیت این مناطق مرزی را تضمین کنیم.

از زمان استقرار گروهکهای تروریست کمپ نشین و پ.ک.ک در جدار مرز، وقایع آتش سوزی، درگیری با روستائیان، اخاذی از مردم روستاها و واحدهای تجاری و صنعتی، درگیری با مردم منطقه در هر دوسوی مرز، کاهش سرمایه گذاری، نظامی شدن جو منطقه،گلوله باران و بمباران کشورهای همسایه و…. افزایش یافته است.و تنها دستاورد این احزاب طی این سالها راهزنی از کولبران بی دفاع بوده است.

کارشناسانی که تحولات حوزه کُردی را دنبال می کنند معتقدند فعالیت های مسلحانه گروه هایی همچون: کومله، دمکرات، پژاک و پ.ک.ک در مناطق مرزی و نیز جرایم سازمان یافته همچون: قاچاق اسلحه، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و اقدامات خشونت آمیز و افراطی مانند ترور شخصیت های محلی، اخاذی از کولبران و … از جمله موانع جدی بر سر راه توسعه در مناطق مرزی است. همچنین به دلیل اینگونه فعالیت ها، ریسک سرمایه گذاری بالا رفته و بخش خصوصی و صاحبان سرمایه نیز حاضر به ایجاد پروژه های اقتصادی بزرگ در این مناطق نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا