آینده روشن روابط گرم ایران و برهم صالح

آکام نیوز:یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد:می‌توان انتظار داشت که روابط بغداد با تهران در دوران برهم صالح – ولو اینکه پست ریاست جمهوری دارای اختیارات کمتری از نخست‌وزیر است اما برخلاف برخی دیدگاه‌ها تشریفاتی نیست – شاهد پویایی بیشتری باشد.

به گزارش آکام نیوز،سید رضا قزوینی غرابی  درخصوص انتخاب برهم صالح به عنوان رییس‌جمهور عراق گفت: برهم صالح رئیس‌جمهور جدید عراق، یکی از چهره‌های برجسته سیاسی کردهای عراق از ده ۸۰ میلادی تاکنون بوده است. آقای صالح از جوانی به صفوف اتحادیه میهنی کردستان عراق پیوست و به عنوان یک چهره دانشگاهی در اروپا و آمریکا مسئولیت‌های بالایی را مانند نمایندگی اتحادیه میهنی در اروپا و آمریکا و نمایندگی اقلیم کردستان در ایالات متحده دارا بوده است.

اتحادیه میهنی ریاست جمهوری را از گذشته سهم خود می‌دانسته است

وی ادامه داد: سابقه ریاست دولت اقلیم و معاونت نخست‌وزیری عراق و وزارت برنامه‌ریزی نیز در کارنامه برهم صالح دیده می‌شود.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه اتحادیه میهنی ریاست جمهوری را از گذشته سهم خود می‌دانسته است، اظهار داشت: با توجه به حذف پست ریاست اقلیم که در اختیار مسعود بارزانی بود و تمایلات پشت پرده مسعود برای بهره‌برداری از جایگاه ریاست‌ جمهوری برای پیشبرد منافع حزب متبوعش از جمله مسئله جدایی‌طلبی و همراهی برخی کشورها با وی، هیچ کدام از دو حزب حاضر به پذیرش نامزد کردن یک چهره واحد نشدند.

بارزانی تمام تلاش خود را برای انصراف اتحادیه میهنی و شخص صالح به کار بست

قزوینی غرابی افزود: اتحادیه میهنی که با اختلافات درون حزبی نیز مواجه است نامزدی قدرتمند و مقبول‌الاطراف که بتواند پیروزی‌اش را تضمین کند، در اختیار نداشت تا اینکه با صالح که پیش از این از اتحادیه جدا شده بود، وارد گفت‌وگو شد تا با بازگشت مجدد به حزب سابقش، نامزد قدرتمند اتحادیه در مقابل حزب دموکرات باشد.

وی با بیان اینکه بارزانی تمام تلاش خود را برای انصراف اتحادیه میهنی و شخص صالح به کار بست اما موفق نشد، تصریح کرد: در نهایت برای نخستین بار کردها نتوانستند با یک نامزد واحد وارد انتخاب شوند و با تفاوت بالایی صالح رئیس جمهور شد.

روابط برهم صالح با ایران را باید در چارچوب روابط خوب و گرم اتحادیه میهنی با ایران تعریف کرد

این تحلیلگر عراقی درخصوص رویکرد برهم صالح نسبت به ایران خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های صالح، روابط معتدل و خوب وی با همه جریان‌های سیاسی در داخل و همچنین با کشورهای خارجی، چه عربی و چه غربی است. همین ویژگی هم نقش مهمی در اقبال نمایندگان مجلس عراق به او داشت. روابط او با ایران را نیز باید در چارچوب روابط خوب و گرم اتحادیه میهنی با ایران تعریف کرد.

قزوینی غرابی اضافه کرد: می‌توان انتظار داشت که روابط بغداد با تهران در دوران برهم صالح – ولو اینکه پست ریاست جمهوری دارای اختیارات کمتری از نخست‌وزیر است اما برخلاف برخی دیدگاه‌ها تشریفاتی نیست – شاهد پویایی بیشتری باشد.

برهم صالح جایگاه ریاست جمهوری را به نقشی سازنده در عرصه سیاست خارجی متحول می‌کند

وی درباره مناسبات بغداد و ریاض در دوران ریاست جمهوری برهم صالح هم ابراز داشت: روابط برهم صالح با همه کشورهای عربی روابطی خوب است. رئیس‌جمهور می‌تواند نقش کمکی در سیاست خارجی بغداد در روابط با همسایگان، جهان عرب و سایر دنیا ایفا کند اما در هر صورت چالش اصلی در مناسبات خارجی عراق با جهان از جمله عربستان سعودی متوجه دولت و شخص نخست‌وزیر خواهد بود.

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این سوال که برهم صالح می‌تواند توازن میان ایران و امریکا در عراق را حاکم کند؟ بیان کرد: ترسیم خطوط سیاست خارجی در کشور برعهده رئیس‌‌‌‌‌جمهور نیست اما به طور عام، به نظر می‌رسد برهم صالح به دلیل نوع نگرش خود مبنی بر لزوم تقویت عراق و با عنایت به روابط متوازن خود با ایران و آمریکا و غرب، عملا در دام محوربندی‌های اقلیمی و بین‌المللی نیفتد و جایگاه ریاست جمهوری را از انفعال فعلی به نقشی مؤثر و سازنده در عرصه سیاست خارجی متحول کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا