کولبر یا قاچاقچی؟!

آکام نیوز: کولبر یعنی کسی که باری را به پشتش می بندد و به دوش می کشد و از جایی به جای دیگر می برد ،این واژه مانوس کردهایی است که در کوهستان های صعب العبور زندگی می کنند.
به گزارش آکام نیوز، انجمن بی تاوان در این ارتباط در گزارشی نوشت؛ کولبری از مشاغل کاذب،سخت و دشواری محسوب می شود که در مناطق مرزنشین کشور شایع است،که می توان آن را نتیجه زایش عدم توسعه مطلوب و کارآمد در مناطق مرزی قلمداد کرد.
مناطق مرزی و حتی محدوده هایی همچون سیستان و بلوچستان و خراسان از نواحی محسوب می شود که کولبران در آن فعالیت می کنند،اما عمده تمرکز این فعالیت کاذب به مناطقی همچون استان آذربایجان غربی،کردستان و کرمانشاه معطوف می شود که در این میان کردستان از خطه هایی محسوب می شود که با توجه به موقعیت منطقه ای خاص به خود و عدم رشد و شکوفایی کافی بخصوص در حوزه اقتصادی،تمایل بیشتری از سوی افراد به فعالیت در چنین عرصه ای نشان داده می شود.
حمل کالاها و محصولات قاچاق و غیر مجاز از قبیل کولبرها و حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به محدوده داخل شهرها و روستاهای مرزی یکی از شیوه های مرسوم قاچاقچیان کالا برای نقل و انتقالات اقلام مورد نظرشان محسوب می شود.اما آیا واقعا این محصولات غیر مجاز فقط شامل پوشاک،منسوجات،لاستیک خودرو،بخاری،تلویزیون،سیگار می شود که بواسطه چنین شیوه ای جابجا و نقل وانتقال پیدا می کند؟؟
دولت جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی وضعیت کولبران معابری را مشخص کرده است که کولبران می توانند در ساعات مشخص و اقلام خاصی را از آن جا جابه جا کنند و گذران زندگی نمایند.
در روزهای اخیر رسانه های معاند ضد انقلاب و احزاب تروریستی کردی هجمه ای را علیه ماموران مرزبانی ایرانی به راه انداخته اند و اذعان می کنند که نیروهای مرزبانی کولبران را مورد هدف قرار داده و به سمت آن ها شلیک می نمایند.
اما مشاهدات میدانی حاکی از این است که افرادی که به اذعان این رسانه ها و تروریست ها مورد هدف شلیک نیروهای مرزبانی قرار می گیرند کسانی هستند که از صعب العورترین مناطق و در نیمه های شب رفت و آمد می نمایند و هدفی جز قاچاق اسلحه و مواد مخدر و مشروبات الکلی ندارند و یا کسانی هستند که به طور مخفیانه با گروهک های تروریستی همکاری می کنند و یا از اعضای آن ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا