گزارش آسوشیتدپرس از امید بستن واهی کردها به آمریکا؛ کُردهای خیالپرداز گرفتار بازی سیاست و خیانت ابرقدرتها هستند

آکام نیوز: خوش خیالی کردهای عراق و سوریه در اعتماد به آمریکا و خیانت های مکرر این کشور به آنها سوژه گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شده است.

به گزارش آکام نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در خصوص اعتمادکردها به آمریکا نوشت: کردها که رویای تشکیل کشور مستقل کردی را سالهاست در سر دارند اما در طول تاریخ توسط ابرقدرت ها به بازیچه گرفته شده و هر بار با خیانت آنها روبه رو شده اند.

این خبرگزاری در خصوص تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از سوریه نیز نوشت؛

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر مسئله خیانت آمریکا به کردها را زنده کرد، چراکه نیروهای کرد سوریه هم پیمان آمریکا در سوریه محسوب می شوند و با کمک حمایت های آمریکا و ائتلاف ضد داعش، حدود یک چهارم خاک سوریه را از دست گروه ترویستی داعش آزاد کرده اند، همچنین بر اساس اظهارات برخی فرماندهان کرد سوریه، تعداد ۱۰۰۰۰ جنگجوی کُرد در جریان نبرد آنها با داعش از سال ۲۰۱۴ تاکنون جان خود را از دست داده اند.

مقامات کرد سوریه با وجود تعدیل موضع اولیه آمریکا در مورد خروج از سوریه و لزوم حمایت از کردها، به این اظهارات باور ندارند و از آمریکا خواسته اند شفاف سازی کنند، برخی رهبران کرد هم نه تنها خروج آمریکا از سوریه را خیانت دانسته اند بلکه آن را خنجر زدن از پشت توصیف کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با یادآوری سابقه خیانت آمریکا به کردها در طول تاریخ نوشت؛

البته این اولین باری نیست که هم آمریکا و هم دیگر ابرقدرتها به کردها خیانت می کنند و در میانه راه آنها را تنها می گذارند اما باز هم کردها به آمریکا اعتماد دارند و این عجیب است!

این خبرگزاری در ادامه نوشت: خروج آمریکا از سوریه کردهای این کشور را در تنگنای شدیدی قرار داده و ممکن است ترکیه با عملیات نظامی خود آنها را از مناطق شمال سوریه بیرون براند، البته این اولین بار نیست که ابرقدرتها کردها را تنها می گذارند.

کردها که در طی یک قرن گذشته برای رسیدن به رویای خود تشکیل دولت کردستان واحد تلاش کرده اند بارها از سوی ابرقدرتها تنها گذاشته شده اند، این مسئله باعث شده که کردها ناامیدی خود از ابرقدرت ها را با این مثل بیان کنند که می گوید؛ کردها به جز کوهها هیچ دوستی ندارند.

بر اساس این گزارش، تاریخ خیانت ابرقدرت ها به کردها به ۱۹۲۰ باز می گردد که در آن ابرقدرت های آن زمان به کردها قول دادند آنها را به خواسته اصلی شان برساند اما با امضای عهدنامه سور به آنها خیانت کردند.

آسوشیتدپرس در مورد تاریخ خیانت آمریکا به کردهای عراق هم می نویسد:

کردهای عراق در تاریخ مبارزات خود با حکومت صدام دو بار خیانت آمریکا به خود را دیدند، آمریکا در سال ۱۹۷۲ اقدام به مسلح کردن کردهای عراق در برابر صدام کرد، اما بعد از توافق شاه سابق ایران، متحد آمریکا با صدام در الجزایر، کمک آمریکا به کردهای عراق قطع شد و درخواست کمک ملا مصطفی بارزانی، رهبر نیروهای کرد در آن زمان به هنری کیسینجر، وزیر خارجه وقت آمریکا نتیجه نداد و آمریکا کردها را رها کرد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به دومین خیانت آمریکا به کردهای عراق اشاره می کند که در طی آن آمریکا در زمان جورج بوش، کردها را بر علیه صدام شوراند، آمریکا به کردها کمک نکرد و صدام کردها را به شدت سرکوب کرد. این گزارش اشاره می کند که آمریکا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق، مانع از حمله هوایی صدام به آنها شد و این مسئله زمینه ایجاد منطقه خودمختار کردستان عراق را فراهم کرد.

آسوشیتدپرس با اشاره به این که آمریکا در حمله اوایل سال ۲۰۱۸ ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه فقط ماجرا را نظاره کرده نوشت: این در حالی است که آمریکا برای حضور در سوریه نیاز به متحد داشت و کردها با هم پیمان شدن با آمریکا، هزاران تن از همرزمان خود را در جنگ پنج ساله با داعش از دست داده اند.

همان طور که ولادیمیر وان ویلگنبرگ، کارشناس مسائل کردها گفته است اکنون آمریکا با اعلام خروج نیروها از سوریه، کردهای این کشور را در معرض خطر قرار داده است. در صورت خروج آمریکا از سوریه، ترکیه در مقابله با کردها درنگ نمی کند و کردها همه چیز را از دست خواهند داد و بهتر است کردها از خواب بیدار شوند چرا که آمریکا و متحدانش دوست آنها نیستند و این یک واقعیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا