سرکرده گروهک کومله کمونیستی خبر داد: کومله و دمکرات با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرده اند

آکام نیوز: سید ابراهیم علیزاده سرکرده گروهک موسوم به کومله، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران اعتراف کرد که با مقامات جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره هستند.

به گزارش آکام نیوز، سرکرده کومله کمونیستی در مصاحبه با تلویزیون رووداو اقلیم کردستان عراق به صراحت اذعان داشت که با میانجی گری یک نهاد نروژی وابسته به وزارت امور خارجه این کشور، با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرده اند.

ابراهیم علیزاده اظهار داشت: بخشی از احزاب کردی، مستقیما با جمهوری اسلامی مذاکره کرده اند؛ یک سازمان نروژی هم میانجی مذاکره بوده و این نشست و مذاکرات با برخی احزاب انجام شده است.

ابراهیم علیزاده اعلام کرده کومله و حزب دمکرات در این مذاکرات حضور داشته اند.

علیزاده همچنین گفته کومله کمونیستی در این نشست ها حضور نداشته و کومله مهتدی و عمر ایلخانی زاده و حزب دمکرات مذاکرات را ادامه داده و انجام داده اند.

سرکرده کومله کمونیستی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون رووداو که از او پرسید: آقای علیزاده چه کسی به شما پیشنهاد مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران را کرده؟ آیا ایران این پیشنهاد را کرده یا این نهاد نروژی؟

پاسخ داد؛

این سازمان غیردولتی هیچ پیام مستقیمی از سوی جمهوری اسلامی دریافت نکرده و به ما گفتند که ما بعنوان روال کار روتینی که داریم، در همه مسائل این چنینی که مبارزه مسلحانه برخی از احزاب با دولت ها جریان دارد برای اینکه خون کمتری ریخته شود پیشنهاد این مذاکره را داده ایم و گفتند ما می خواهیم ظرفیت و توانایی مان را بیشتر بالا ببریم.

علیزاده ادامه داد: ما نشست اول را با این هیئت انجام دادیم آنها به ما گفتند ما نهادی غیردولتی هستیم اما منکر این ارتباط با دولت هم نشدند و گفتند از سوی دولت مطبوع خودمان و وزارت امور خارجه نروژ نیز حمایت می شویم برای همین پیشنهاد مذاکره ما به شما با جمهوری اسلامی ایران جدی است و تا زمانیکه مطمنن نباشیم که از سوی شما آمادگی کامل برای مذاکره وجود دارد با طرف مقابل صحبت نمی کنیم، ما نمی خواهیم برخی از شما احزاب باشید و برخی نباشید میخواهیم همه با هم در این نشست ها باشید.

علیزاده گفت: ما به آنها گفتیم تا زمانیکه شما نخواهید ما این موضوع را رسانه ای نمی کنیم، ما هم رعایت می کنیم اما ما می خواستیم نام این سازمان و پروسه مذاکرات علنی باشد، اما این سازمان موافق نبود.

تلویزیون روداو همچنین از علیزاده سوال کرد: آیا این احزاب نشست مستقیم با جمهوری اسلامی ایران داشته اند؟

علیزاده پاسخ داد: تا جاییکه ما خبر داریم این نشست ها انجام شده اما چون ما در این نشست ها حضور نداشته ایم، منتظریم تا این احزاب خودشان توضیح بدهند و اگر این احزاب این اطلاعات را به مردم ندهند و جزئیات این نشست ها را فاش نکنند ما می کنیم.

تلویزیون رووداو در ادامه از سرکرده کومله سوال کرد: آیا از شما خواسته شده به این نشست بروید؟

علیزاده نیز پاسخ داد: بله از ما خواسته شده و ما نیز ملاحظات و انتقادات خود را مطرح کرده ایم، اما بهتر است از زبان خودشان جزئیات مذاکرات مطرح شود، اما باید بدانید تا به این لحظه، در این نشست ها طرفی که پیروز شده، جمهوری اسلامی ایران است، چون اول گفته این اطلاعات فاش نشود اما خودش این اطلاعات را فاش کرده و این یعنی تفرقه اندازی در بین احزاب و دودستگی در بین احزاب.

تلویزیون رووداو در ادامه از سرکرده کومله در خصوص احتمال جنگ نظامی آمریکا با ایران سوال کرد و علیزاده گفت؛

به نظر من هیچ نشانه ای در این مورد دیده نمی شود، دولت آمریکا در درجه اول با نظام کنونی قصد توافق دارد و اگر هم موفق نشود با رفرم خواهان حکومتی مذاکره می کند و در وهله سوم سراغ اپوزیسیون خواهد رفت.

با اعترافاتی که سرکرده کومله انجام داد می شود به این یقین رسید که عبدالله مهتدی، عمر ایلخانی زاده و مصطفی هجری نشست هایی را با جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند اما تا این لحظه سران کومله و دمکرات سکوت کرده و جوابی نداده اند.

باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده آیا این سکوت شکسته می شود و سران کومله و دمکرات این ارتباطات را علنی خواهند کرد یا خیر؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا