از خرج های خارج از قاعده تا فروش تایر به غیر مشتریان/ برکناری مدیر بارز ربطی به اهل تسنن یا کرد بودن ندارد/ دلایل برکناری پرویز اخوان

آکام نیوز: طی روزهای اخیر خبر برکناری پرویز اخوان از مدیریت عامل گروه صنعتی بارز که از زیرمجموعه‌های شستا وابسته به وزارت کار است در فضای رسانه ای کشور منتشر شد. گفتنی است که وی تنها کرد اهل سنت از هلدینگ تاپیکو بود. همزمان با این تغییر خبر برکناری و استعفای ناگهانی سلیمان پاک‌سرشت معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور که بلند پایه‌ترین مقام اجرایی کشور از میان کُردهای اهل سنت بود نیز شنیده شد.

به گزارش آکام نیوز، این اتفاق باعث شد نمایندگان مجلس، خصوصا نمایندگان کردنشین یا اهل تسنن ما نسبت به این جابجایی ها واکنش نشان داده و با این باور که این اقدامات، در جهت حذف اهل تسنن از صحنه مدیریتی کشور و بی اعتنایی به برادران کرد ما است، نسبت به آنها معترض بوده و حتی کار را به تذکر به رئیس جمهور نیز بکشانند.

در حالی که گفتنی است دلایل حذف مدیر عامل گروه صنعتی بارز، نه تنها هیچ ارتباطی با اهل تسنن بودن یا کرد بودن مسئول آن ندارد بلکه دلایل این اقدام، کاملا در راستای حمایت از مصرف کننده و عموم مردم است. به عنوان مثال، یکی از مهمترین دلایل برکناری پرویز اخوان آن است که وی در زمان مدیریت خود، بجای تزریق لاستیک های تولید شده به بازار به طور مستقیم، در قالب طرح فروش اینترنتی آنها، باعث شد تا حجم زیادی از آنها که اگر وارد بازار می شد، سبب تنظیم بازار لاستیک می شد، تنها به عده معدودی رسیده و در عمل، اتفاق مثبتی در جهت تامین منافع مصرف کنندگان رخ ندهد.

در واقع مدیرعامل برکنار شده گروه صنعتی بارز باید این لاستیک ها را در بین مردم کردستان پخش می کرد و به دست مصرف کننده واقعی می رساند اما در واقع، آقای اخوان، این لاستیک ها را به جای آنکه به مردم عزیز کردستان برساند، اقدام به فروش اینترنتی لاستیک ها کرد تا این لاستیک ها به دست یک عده قلیل رسیده و دست دلالان ها باز شود و مصرف کننده واقعی نتواند استفاده ای از این سهمیه داشته باشد.

مصرف کننده واقعی باید لاستیک ها را از همان عده قلیل و منفعت طلب به قیمت بیشتر خریداری می کرد، آنهم اگر به این لاستیک ها دسترسی پیدا می کرد!

دلیل دیگر عزل این مدیر کرد که باز هم تاکید می شود، عزل او هیچ ارتباطی به کرد بودن او ندارد، اعطای نمایندگی لاستیک بارز به افرادی است که شرایط حداقلی لازم برای داشتن این نمایندگی را نداشتند. همانطور که مستحضرید، هر مجموعه ای برای اعطای نمایندگی خود به افراد مختلف در نقاط مختلف کشور یا حتی دیگر کشورها، یک سلسله شرایطی را مدنظر قرار می دهد.

مانند میزان اعتبار مالی، سابقه کاری، متراژ بنای مورد استفاده، کادر تحت پوشش و دیگر فاکتورها. اما متاسفانه آنچه در دوران مدیریت پرویز اخوان در لاستیک بارز اتفاق افتاده است، عدم توجه به معیارهای اعطای نمایندگی بوده. که نتیجه طبیعی آن، در اختیار قرار گرفتن منابع این شرکت در دست افراد غیر و برهم خوردن بیش از پیش بازار است.

در واقع نمایندگی ها هم همچون مسئله فروش لاستیک ها به افراد نالایق و بی تجربه سپرده شد، هر کسی که زرنگ تر بود و به آقای اخوان نزدیک تر بود، به نمایندگی می رسید!

این حق مردم کردستان بود در این برهه از زمان که بیکاری دامان ملت ایران و خصوصا کردستانی های عزیز را گرفته، مردم لایق و تحصلیکرده این رشته که نمایندگی لاستیک را بر عهده بگیرند نه افرادی که کوچکترین تجربه ای حتی در زمینه ویزیتوری لاستیک هم نداشتند!

علاوه بر اینها، آنچه در خروجی مالی و حسابرسی سالیانه شرکت بارز مشاهده می شود، گویای آن است که در این شرکت، یکسری خرج های نامروبط و بدون ضابطه و خارج از عرف صورت گرفته است که باعث بالا رفتن مخارج جاری شرکت بارز و تخصیص بودجه های تولید به امور مصرفی جاری است. لذا این عوامل گویای آن است که برخورد صورت گرفته با افرادی که مدیریت داشته و در ذیل مدیریت شان، مشکلاتی هم بوده، به دلیل اهل تسنن بودن یا کرد بودن شان نیست. بلکه بابت مسائلی است که برخی از آنها در بالا توضیح داده شد.

لازم به توضیح است که برخی از نمایندگان مجلس که از اهل تسنن بوده یا از هم وطنان کرد ما هستند، ضمن تقبیح عملکرد مسئولان مذکور، عنوان کردند که بدون اطلاع از این ماجراها اقدام به امضای تذکر به رئیس جمهور کرده و حال، با اشراف به اصل ماجرا، ضمن پس گرفتن امضای خود، پشتیبان تصمیم شریعتمداری وزیر کار و رفاه اجتماعی هستند.

متاسفانه هر بار شاهد هستیم با این جابجایی ها و یا برکناری های مدیران نالایق، افرادی که موقعیت و جایگاه خود را از دست رفته می بینند با مطرح کردن بحث اینکه فلان مدیر چون سنی بود، فلان مدیر چون کرد بود و از این دست خزعبلات، اقدام به تشویش اذهان عمومی می کنند تا واقعیت ماجرا مخفی بماند و بر اقدامات خودسرانه این افراد سرپوش گذاشته شود.

خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در بحث مدیریت، موضوع شیعه و سنی و کرد و غیرکرد بودن مطرح نبوده است و کردهای عزیز کشورمان در بالاترین سطوح مدیریتی هم حضور دارند، از حضور در خبرگزاری های مطرح کشور گرفته، تا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فرمانداری ها، بخشداری ها، استانداری ها، دادگستری ها، نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی و…

قضاوت در این خصوص را بر عهده افکار عمومی واگذار می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا