بیانیه ۲۰ نفر از کادرهای قدیمی کومله و گروهکها در محکومیت اخراج عضو قدیمی و شناخته شده از سوی سرکرده کومله

آکام نیوز: ۲۰ نفر از کادرهای قدیمی کومله و دیگر گروهکهای کردی در بیانیه تندی بر علیه رهبری کومله کمونیستی، اخراج محمد کمالی از کادرهای قدیمی و شناخته شده کومله از تلویزیون کومله را بشدت محکوم کردند.

به گزارش آکام نیوز، در این بیانیه که نسخه ای از آن توسط یکی از امضا کنندگان بدست آکام نیوز رسیده است، سیاست های کومله در حذف منتقدین و نقض آزادی بیان در این گروه محکوم شده است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است؛

"محکوم کردن سیاست حذف و سانسور ونقض آزادی بیان در تلویزیونهای کومله وحزب کمونیست ایران"

در ادامه اتخاذ مواضع راست روانه و اجرای سیاست حذف از جانب رهبری کنونی کومله و کمیته خارج کشور، کمیتە جناحی تلویزیون پس از ممانعت از پخش برنامه دیالوگ به زبان کردی که رفیق محمد کمالی تهیه کرده بود، طی نامه‌ای به تاریخ شانزدهم اسفند خطاب به رفیق محمد کمالی نوشته: (بدینوسیلە با ابلاغ این نامە، تمام همکاریهای تلویزیون کومەلە را با شما قطع میکنیم و از این به بعد شما تهیه هیچ برنامەای در تلویزیون کومله را بە عهدە نداری….) همه کسانی که با تاریخ کومله وحزب کمونیست ایران و ارگانهای تبلیغی این جریان آشنایی دارند می‌دانند که رفیق محمد کمالی کسی است که از ابتدای تأسیس تلویزیون کومله و قبل از آن نیز در طی سالها فعالیت رادیو صدای انقلاب ایران یکی از پایه‌های فعالیت این ارگانها بوده و صدها هزار نفر از جوانان و مردم کردستان از نسلهای گذشته با صدای گرم و احساسات انقلابی ایشان آشنا هسنتد.

دلیل اتخاذ این موضع نامسئولانه و مغرضانە کمیته جناحی تلویزیون ظاهرأ استناد به انجام مصاحبه‌ای بود که رفیق محمد کمالی مسئول برنامه " دیالوگ " مطابق معمول هفتگی در تاریخ چهاردهم دسامبر تهیه کرده بود. موضوع این برنامه در رابطه با اعتراضات اخیر تودەهای مردم کردستان عراق بود که با یکی از فعالین چپ عراق و کردستان به عمل آمده بود. موضوعی که متأسفانه کمیته مرکزی کنونی کومه له – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران به دلایل واهی وبرخلاف روال تاکنونی، نسبت به آن موضع گیری نکردە و سکوت اختیار کرده بود. طی این اعتراضات که مدت یک هفته در بسیاری از شهرها وشهرک های کردستان عراق در اعتراض به اوضاع وخیم اقتصادی و عدم پرداخت حقوق و غیره ادامه داشت، متأسفانه تعداد ده نفر از مردم معترض بر اثر شلیک نیروهای امنیتی دولت اقلیم کردستان جان باختند و حدود صد نفر نیز مجروح وتعدادی نیزبازداشت شدند.

اما این اولین اقدام حذف و سانسور کمیته فعلی تلویزیون کومه له نبوده است. این کمیته که خود محصول سیاست قبضه قدرت ارگانهای کومه له و حزب از جانب جناح راست درون تشکیلات است، طی دوره اخیر که اختلافات سیاسی و تشکیلاتی در حزب کمونیست ایران و کومه له تشدید شده است، به حذف و سانسور برنامەهای تلویزیونی تعداد دیگری از رفقای مخالف سیاسی جناح خود نیز پرداخته است. از جملە مصاحبەهایی را که مطابق قرار کمیتە مرکزی حزب و کومه له در رابطه با پخش علنی اختلافات سیاسی ضبط شدە بودند را سانسور کرده است. این کمیته همچنین برنامەهای "نگاهی بە مطبوعات"، "روانگە"، "ضد" و "میدیای هفتە" را نیز که توسط رفقا احمد عزیزپور و مهدی حسینی تهیه می‌شدند کلأ حذف کرده است.

ما تهیە کنندگان و همکاران برنامه‌های تلویزیون کومه له و حزب کمونیست ایران که از ابتدای راه اندازی تلویزیون کۆمەله وتاکنون نیزدر تهیە برنامەها و همچنین در ادارە و هدایت این ارگان مشارکت فعال داشتەایم، سیاست حذف و سانسور و هرگونە سرکوب آزادی بیان و به ویژه سیاست حذف رفیق محمد کمالی از تلویزیون را محکوم کردە و آن را عملی ناپسند و مغایر با پرنسیبهای فعالیت حزبی و کمونیستی و اصول و پرنسیپهای کۆمەڵە و حزب کمونیست ایران می دانیم و آنرا شدیدا محکوم می کنیم.

امضا کنندەگان:

۱.محمد کمالی

۲.شمسی خرمی

۳.خسرو بوکانی

۴.صدیقە محمدی

۵.جلال محمدنژاد

۶.انور عزیزیان

۷.احمد عزیزپور

 

۸.مهدی حسینی

۹.محمد حمیدی

۱۰.زانیار حمیدی

۱۱.عباس منصوران

۱۲. روناک آشناگر

۱۳. صدیق گویلیان

۱۴.کارو آزادی

۱۵.ثریا فتاحی

۱۶.کمال عزیزی

۱۷.آنا محمودی

۱۸.محمد زندی

۱۹.اردشیر نصراللە بیگی

۲۰.حمید فروتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا