مصاحبه اختصاصی آکام نیوز با امیر سعیدزاده راوی کتاب عصرهای کریسکان/ شکنجه های کومله قابل گفتن نیست/علی جوانمردی اجاره ای است

آکام نیوز/اختصاصی: به بهانه تقریظ کتاب عصرهای کریسکان توسط مقام معظم رهبری و دیدار خصوصی آقای امیر سعیدزاده معروف به سعید سردشتی، با مقام معظم رهبری، مصاحبه ای اختصاصی با ایشان انجام دادیم.

به گزارش آکام نیوز، با وجود کسالت و بیماری آقای سعیدزاده از ایشان بابت وقتی که به آکام نیوز دادند تشکر می کنیم و از شما خوانندگان عزیز آکام نیوز می خواهیم مصاحبه اختصاصی ما با آقای سعیدزاده که ۴ بار توسط گروهکهای کردی زندانی و شکنجه شده اند، را ملاحظه کنید.

آکام نیوز: آقای سعید زاده از اینکه وقتتان را در اختیار آکام نیوز قرار دادید از شما تشکر می کنیم، در ابتدای گفتگو اگر صحبتی با مردم و خوانندگان ما دارید بفرمایید.

امیر سعید زاده: بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن سلام و تشکر و قدردانی از شما بزرگواران سایت خبری آکام نیوز، لازم دانستم در ابتدای سخنانم از برگزار کنندگان مراسم رونمایی از کتاب عصرهای کریسکان قدردانی و تشکر ویژه داشته باشم.

بعد از رونمایی، تعداد زیادی از بنده آنطور که باید و آنطور که شاید یاد نکردند و از این بابت متاسفم.

متاسفم برای افرادی که از دمکراسی یاد می کنند، از آزادی بیان و آزادی عقیده حرف می زنند و مدعی هستند مردم آزاد هستند عقاید خود را بازگو کنند، اما متاسفانه در چند روز اخیر در فضای مجازی بعضی از کسانی که خود را کاسه داغ تر از آش می دانند و ادعای ناسیونالیست بودن دارند، به بنده توهین و بی حرمتی کرده و حتی من را تهدید به مرگ کردند، اگر قرار است دمکراسی و آزادی، توهین و تهدید و بی حرمتی و اعدام و کشتن باشد نبودنش بهتر از بودنش است.

دمکراسی که آنها بر زبان می آورند برای مردم کرد خجالت آور است.

می خواهم خطاب به آنهایی که در رابطه با من مطلب و گزارش می نویسند، بگویم، بنده را در کدام سنگر و با کدام اسلحه گرفته اند؟ برای چه کاری من را گرفتند؟ چرا من را گرفتند؟

آنها این حواب را به من بدهکار هستند.

اگر در سنگر جنگ بودم، خوب اسیر جنگی محسوب می شوم، اگر در حال جاسوسی از آنها بوده ام بحث آن فرق می کند، اگر مدرک و مستندی دارند رو کنند من استقبال هم می کنم.

من قبل از انقلاب برای انقلاب مبارزه کردم و این انقلاب متعلق به ارگان و وزارت خانه خاصی نیست، انقلاب متعلق به همه مردم ایران و کردستان است.

آقایی که در اروپا نشسته و با دلارهای اهدایی مطلب می نویسی، پدر و مادر این آقا هم در این انقلاب بوده اند.

تمام گروهکهای معاند که امروز معاند نظام هستند، من خودم شاهد بودم در شهر ما با سربازان و بسیجیان در یک شهر زندگی می کردند و مشکلی با هم نداشتند، پس انقلاب متعلق به همه است.

اما در راس همه اینها، این انقلاب، یک سکاندار و یک رهبر بنام امام خمینی (ره) داشت.

ما هم به پیام امام لبیک گفتیم و راه او را در پیش گرفتیم.

همین که راه امام را در پیش گرفتیم مورد غضب قرار گرفتیم. خوب مگر نمی گویید عقیده آزاد است؟!

بعد از امام هم حضرت آقا آمدند.

مگر من کفر کردم؟!

بخش کوچکی از مشقاتی که برای من به وجود آوردند را در قالب کتابی به نام عصرهای کریسکان منتشر کردیم، اما اگر یک کلمه دروغ گفته باشم، تکذیب کنید که من را اسیر نگرفتند من قبول می کنم.!

آنها تکذیب کنند که جوانی من را نگرفتند، من را شکنجه نکردند، من را از زندگی عقب ننداختند، آنها تکذیب کنند مسیر زندگی من را عوض نکردند، من قبول می کنم!.

آنها تکذیب کنند که برادر من را به جای من ترور نکردند.

آکام نیوز: افرادی که تکذیب می کنند چه کسانی هستند؟

امیر سعیدزاده: آنهایی که تکذیب می کنند افراد اجاره ای مثلا علی جوانمردی هستند.

روی سخن من با علی جوانمردی است؛

علی جوانمردی تو داعیه دار خلق کرد هستی؟

نه، اصلا نیستی تو آدم اجاره ای هستی.

یک بار برای عربستان آل یهود قلم می زنی و یک بار برای آمریکا قلم می زنی پس تو انسان اجاره ای هستی و نمی توانی مدعی آزادیخواهی باشی.

من در مملکت خودم هستم، برای امنیت و آسایش این مملکت هزینه کردیم و برای این هزینه هم ایستاده ایم.

یا جوانی که در اروپا نشسته است، بدون آنکه حتی کتاب را خوانده باشد، حتی فهمیده باشد من چه چیزی نوشته ام، از شخصی بنام علی جوانمردی کورکورانه حمایت می کند یا از فرد فراری بنام دکتر درابی حمایت می کند و حرفهای آنها را تکرار می کنند.

یا شخصی بنام صدیق فیاضی که هم بند من در زندان بوده و از نظام بدگویی کرده و برای آنها خوش رقصی می کند.

اولا فراموش نکنید من بعنوان دشمن آنجا بودم، نه بعنوان دوست.

من با تمام وجودم افتخار می کنم از رسالت کردها دفاع می کنم، چون کرد یک فرهنگ است یک باور است یک تاریخ است و ریشه تاریخی دارد.

بنابراین من خواهش می کنم کسانی که کامنت ها و متن ها را نگاه می کنند، بدانند که مردم کرد را باید با تاریخ و فرهنگ و مردمش شناخت باید با مبارزاتش شناخت.

مردم کرد را نباید با جوانمردی ها شناخت، مردم کرد هرگز تروریست نیستند و جنگ طلب نیستند و به کسی توهین نمی کنند، پس کسانی که این کارها را می کنند، به دور از شان و منزلت مردم کرد هستند.

آکام نیوز: آقای سعیدزاده، خودتان را برای مردمی که شما را نمی شناسند تعریف کنید، چرا ضد انقلاب روی شما حساس هستند؟

امیر سعید زاده: کسانی که نسبت به من بدبین هستند و نظام را قبول ندارند، جای خود دارد، اما نسبت به من که بدبین هستید باید بگویم من جز اینکه یک انقلابی باشم، جز اینکه برای آسایش و امنیت این کشور هزینه داده باشم، کار دیگری نکرده ام.

شما بروید سرگذشت من را مطالعه کنید، اصلا کتاب را مطالعه کنید، کتاب را بخوانید تمام بیوگرافی من آنجاست.

اگر شما جای من بودید آقایی که در اروپا هستید و بصورت ناشناس پیام می دهید و توهین می کنید خودتان را جای من بگذارید، اگر این توهین را به شما می کردند شما چکار می کردید؟

آکام نیوز: به کتاب عصرهای کریسکان اشاره کردید، ایده اصلی این کتاب متعلق به کیست؟ متعلق به خودتان است یا آقای کیانوش گلزار راغب، هم رزم تان؟

امیر سعید زاده:در سال ۵۹ که احزاب معاند در کردستان بودند و کردستان در اختیار آنها بود، من با تعدادی از عزیزان که اعتقادات اسلام انقلابی داشتیم همراه شدم.

گروهک کومله من را گرفتند و ماه ها تحت شکنجه های بسیار شدید قرار دادند.

بالاخره توانستیم فرار کردیم. وقتی در زندان بودم با شخص بنام کیانوش گلزار راغب هم بندی بودم. کیانوش یک نوجوان ۱۵ ساله ای بود که من برای فرارم از ایشان کمک گرفتم.

البته به من گفتند تو اعدام هستی، خیلی زجر آور است برای کار نکرده اعدام شوی هنوز هم نمی دانم چرا من را گرفتند، با کدام اسلحه؟ فقط برای عقیده ام من را گرفتند اما آنها جواب این سوال را به من بدهکار هستند که چرا من را گرفتند؟

آکام نیوز: احزاب کردی مدعی هستند که در زندان با زندانیان رفتار خوبی داشته اند و شکنجه نکرده اند،جواب شما به این احزاب چیست، شما که جلوی حضرت آقا در دیدار خصوصی هم گفتید ۴ بار اسیر شده اید، آیا این ادعا را که آنها اسرا را شکنجه نکرده و با آنها بد رفتاری نداشته اند را تایید می کنید؟

امیر سعید زاده: چیزی که من دیدم، همه بی حرمتی و شکنجه های بسیار شدید بودم، من تا سر حد مرگ شکنجه شدم، مورد توهین های بسیار بدی قرار گرفتم.

آکام نیوز: شنیده ایم پدر شما را بجای شما گروگان و اسیر گرفته بودند؟

امیر سعید زاده: بله آنها پدرم را هم بجای من گرفتند. وقتی من از زندان فرار کرده بودم پدرم را گروگان گرفته بودند، تا من بروم و خودم را تسلیم کنم. حتی قاطر ما را هم گروگان گرفته بودند!

آکام نیوز: در مورد شکنجه هایتان بگویید؟

امیر سعیدزاده: شکنجه ها بحدی وحشتناک بوده و به نوعی بوده که نمی توانم توضیح بدهم و قابل گفتن نیست.

با شلنگ و چوب و قنداق اسلحه و با لگد و چند نفره می زدند، یکبار چشم بسته بودم و یک بار هم چشمم باز بود با شنگ دو متری آب می زدند.

آکام نیوز: اسرا را اعدام هم می کردند؟

امیر سعید زاده: بله افراد زیادی اعدام شدند و بسیاری شهید شدند.

آکام نیوز: شما از خوانندگان آکام نیوز هستید و خودتان هم در گزارش های ما دیده اید، خیلی از جوانان تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای و ماهواره ای قرار گرفته و راحت فریب این گروهکها را می خورند، چه صحبتی با آنهایی که قصد رفتن و یا قصد برگشت دارند دارید؟

امیر سعید زاده: قبل از اینکه پاسخ این سوال شما را بدهم یک نکته را فراموش کردم برای یادآوری عرض کنم خدمت خوانندگان شما.

در خصوص کتاب عصرهای کریسکان، یادم رفت بگویم من بار دوم که اسیر شدم بعد از جنگ بود، من به اقلیم کردستان عراق رفتم و انتظار نداشتم کسی من را بگیرد خصوصا حزب دمکرات و در دهه ۷۰ من را گرفتند.

من فکر می کردم همرزمان جمهوری اسلامی در عراق و کردستان هستند و کاری به احزاب نداشتم.

ما را که گرفتند ما را به جایی بنام دره کریسان بردند، در دامنه های قندیل در منطقه کریسکان.

آنجا من را بسیار تحت شکنجه و اذیت و آزارهای روحی و جسمی قرار دادند.

همه جای بدنم بشدت درد می کرد، آنجا اسرایی را اعدام کردند و به شهادت رساندند.

آکام نیوز: آقای کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب عصرهای کریسکان را می شناختید؟

امیر سعید زاده: وقتی از زندان آزاد شدم آقای کیانوش گلزار را در تلویزیون دیدم من فکر می کردم ایشان شهید شده اند چون او هم اعدامی بود.

من بی خبر از این بودم که ایشان زنده هستند، ایشان هم از زنده بودن من خبر نداشتند.

بالاخره ارتباط برقرار کردیم اسم من را در کتابش بنام سعید سردشتی برده بود، در جلد اول مشخص است.

ایشان به من گفتند، بیایید خاطرات خود را بازگو کنید، من هم گفتم نه این کار را برای عقیده ام کرده ام اما گفت باید بنویسیم. قبول کردم تا سربسته چیزی که بوده را بنویسم البته قسمتهایی از ماجرا بوده و همه ماجرا نبوده است.

اما در خصوص سوال شما، من برای جوانان توصیه ای دارم قبلا از اینکه هدف را بشناسند اقدام به کاری نکند، احساسات جوانی را کنترل کنید، نباید زود تصمیم گرفت و اقدام عملی کرد، آدم باید خود و هدفش را بشناسند و نتیجه را هم ببیند.

من عرض کردم کردستان یک مردم نجیب و ریشه دار و با پیشینه ای دارد، مردم کرد را نباید با احزاب و تفنگ شناخت، با باورها و فرهنگ شان باید شناخت، من اگر خدمت به مردم کرد را در قالب حزب بودن و اسلحه بدست گرفتن ببینم، این خیانت به خودم و مردم کرد است، مردم کرد هرگز خواستار جنگ و در دامان بیگانگان قرار گرفتن نیستند.

آکام نیوز: به کردها اشاره کردید، کومله و گروهکها مدعی هستند مردم با آنها همراه هستند نظر شما در خصوص این ادعا چیست؟ آیا مردم کردستان با احزاب کردی همراه هستند؟

امیر سعید زاده: خوب این مشخص است، من سوالی از آنها دارم اگر آنها اینقدر مطمئن هستند، چرا این را نمی بینند، اینهمه دکتر و قاضی و معلم و استاد دانشگاه در کردستان زندگی می کنند، همه می گویند افتخار ما این است اول ایرانی و بعد کرد هستیم آیا آنها خائن هستند؟!

از جنگ جهانی دوم به بعد، اگر مردم کرد واقعا همراه آنها هستند و اگر راه آنها درست است و راه آنها مبتنی بر حقی است که به قول خودشان ضایع شده جرا در طول ۷۵ سال ۷۵ متر در داخل خاک کردستان، در تصرف آنها نیست چرا؟ علت دارد.

پس فکر نکنید مردم کرد همراه شما هستند کسانی همراه شما هستند که پختگی ندارند کسی که خوب و بد را تشخیص می دهد به کرد بودن خود افتخار می کند، اما قرار نیست هر کس کرد باشد با شما همراه باشد من این را رد می کنم که کردها با احزاب کردی باشند چنین چیزی نیست.

آکام نیوز: در بخشی از سخنانتان به علی جوانمردی اشاره کردید، علی جوانمردی می گوید خبرنگار مستقل است، جوانمردی اخیرا فیلمی ساختگی از شما منتشر کرده و سیاست تخریب شما را در پیش گرفته است، دلیل حساسیت علی جوانمردی به شما چیست؟

امیر سعیدزاده: من می گویم آقای علی جوانمردی تو خبرنگار مستقل و آزاد نیستی تو سینه چاک و دلسوز مردم کرد نیستی، تو حزبی هم نیستی.

در قاموس حزب دمکرات و در شعارهایشان مگر نمی گویند عقیده و بیان آزاد است؟ مگر شکنجه و اعدام و توهین را محکوم نمی کنند؟ اما شما که در حال ترویج همه این شعارها هستید البته من به شما درود می فستم که این مخفی کاری چند ساله را رسانه ای کردید، آیا روش و منش شما همین است؟ پس چرا برای آمریکا و عربستان قلم می زنی؟!

جرا برای عربستان یهودی و صهیونیست ها قلم می زنی؟

پس آزاد نیستی تو اجاره ای هستی.

اگر نیستی کتاب من را خوانده ای؟ کار فرهنگی کن خیلی زشت است کسی خودش را خبرنگار مستقل جا بزند اما چنین توهین هایی را که زبان از بیان آن قاصر است بر زبان بیاورد.

ما در ایران مخالفان سرشناسی را داریم، افرادی که بعنوان مخالفان و حتی برانداز در داخل ایران علنا در حال فعالیت هستند، علیه نظام توطئه افکنی می کنند، خوب کدامیک از این افراد شکنجه و زندانی شده اند؟ آزادی این است، آیا این ها آزادی و دمکراسی نیست؟ اما کسی که تنها بخشی از واقعیات زندگی خودش را روایت کرده و به دیدار حضرت آقا رفته ضد دمکراسی است؟!

من یک کتاب نوشته ام چرا آتش گرفته اید؟

من سرباز نظام بیشتر نیستم، نه آقازاده هستم نه سردار هستم نه کاخ دارم و نه ثروت، سرباز صفر نظام هستم من به کسی توهین هم نمی کنم، ترور را هم محکوم می کنم.

آکام نیوز: اشاره کردید که بعد از دیدارتان با حضرت آقا و انتشار کتاب عصرهای کریسکان شما را مرتب تهدید می کنند، چه کسانی شما را تهدید می کنند؟

امیر سعید زاده: معمولا کسانی که تهدید می کنند کسانی هستند که لحاظ سیاسی و عقیدتی پخته نیستند و احساسی عمل می کنند، بعضی ها در جریان نیستند فکر می کنند با توهین و بی حرمتی عزیز مردم کرد و عزیز حزبشان می شوند.

اینطور نیست آنهایی که این کارها را می کنند کسانی اجاره ای و فراری هستند و در اروپا لم داده اند، مثل علی جوانمردی بیچاره، من هم به علی جوانمردی پول بدهم برای من هم کار می کند.

آکام نیوز: آقای سعیدزاده، گروهک کومله هم شماره را اسیر کرده اند؟

امیر سعیدزاده: بله سال ۵۹ در ربط سردشت که تحت کنترل احزاب مسلح و معاند بودند؟

آکام نیوز: شکنجه هم شدید؟

امیر سعیدزاده: بله بسیار زیاد، شکنجه هایی که نمی توانم در موردش حرف بزنم.

آکام نیوز: آقای سعیدزاده، آکام نیوز را می شناسید، نظر شما در خصوص عملکرد این سایت که مختص گروهکهای ضد انقلاب است چیست؟

امیر سعیدزاده: نظر من این است ما کم کار هستیم نیروهای فضای مجازی و انقلابیون کم کار هستند، اگر کم کاری نکنیم آنها نمی توانند اینقدر فعالیت داشته باشند باید کار فرهنگی و روشنگری کنیم و بیتشر باید مواضع نظام را برای کسانی که مخالف هستند تشریح کنیم.

کسانی که مخالف هستند خواهش می کنم کتاب را بخوانند من را بشناسند و روی شناختی که از کتاب در مورد من برداشت می کنند، آزاد هستند هر چه خواستند بگویند فقط کتاب را بخوانند مگر من دروغ گفته ام؟

در خصوص سایت آکام نیوز هم باید بگویم من خواننده سایت شما هستم، به نظرم هر کانال و گروه و رسانه ای که بتواند واقعیت های جامعه امروز را رسانه ای و آگاهی بخشی کند نمره قبولی می گیرد، امیدوارم آکام نیوز یکی از این رسانه ها باشد.

آکام نیوز: تشکر از لطف شما نسبت به آکام نیوز، در خصوص دیدار خصوصی تان با آقا اگر خاطره ای دارید بفرمایید.

امیر سعیدزاده: اولا دیدار حضرت آقا به این شکلی که مشاهده شده نصیب هر کسی نمی شود، افتخار بزرگی است گروهکهای معاند چه خوششان بیاید چه نیاید از این می سوزند چرا آنها در این جایگاه نیستند، عقده این را دارند، باید همه بدانند، یک مملکت یک رهبر دارد و این رهبر قابل احترام است و افتخار بزرگی نصیب من شد که موفق به دیدار خصوصی با حضرت آقا شدم. خاطره خوب من از آقا در خصوص بحث خانواده شهدا است.

بحث خانواده شهدا شد که خانواده ای که چند شهید دارند، من به آقا گفتم ما در کردستان خانواده هایی با ۱۹ شهید و ۱۲ شهید هم داریم.

حضرت آقا فرمودند، کدام خانواده ها؟

گفتم؛ شمسی ها، بایزیدی ها و…

حضرت آقا هم فرمودند: سلام ویژه و مخصوص من را به این خانواده ها برسانید.

آکام نیوز: آقای امیر سعیدزاده راوی کتاب عصرهای کریسکان، ممنون زحمت کشیدید و با اینکه تحت درمان بخاطر عوارض شیمیایی هستید، وقتتان را در اختیار ما و خوانندگان ما قرار دادید.

امیر سعیدزاده: خواهش می کنم، برای من هم افتخاری بود میهمان شما بودم، از شما و خوانندگان آکام نیوز هم بخاطر صبر و حوصله ای که به خرج دادند و حرفهای من را شنیدند تشکر می کنم و اگر در بین کلامم، به کسی ناخواسته، بی احترامی و با توهینی کردم من را ببخشید.

آکام نیوز: آقای امیر سعیدزاده، از حضورتان در آکام نیوز تشکر می کنیم و در پایان سال خوبی را برایتان آرزو می کنیم.

امیر سعید زاده: من هم از شما تشکر می کنم و برایتان آرزوی موفقیت های بیشتری را از خدا مسئلت می کنم.

"پایان"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا