انشعاب جدید در حزب کمونیست کارگری در اعتراض به همسویی کمونیست کارگری با جریان راست اپوزیسیون

آکام نیوز: جمعی از اعضای کمونیست کارگری در اعتراض به همسویی این گروهک با جریان راست اپوزیسیون، دست به انشعاب زدند.

به گزارش آکام نیوز، نسرین رمضانعلی، محمود احمدی و علی جوادی از چهره های سرشناسی هستند که با صدور بیانیه ای، از کمونیست کارگری جدا شدند.

در این بیانیه که با عنوان ” اعلام جدایی از حزب کمونیست کارگری”  منتشر شده آمده است؛

ما امضا کنندگان این اطلاعیه، که هر سه از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری هستیم، بدینوسیله جدایی خود از این حزب را به اطلاع عموم میرسانیم.

تصمیم به جدایی از حزب کمونیست کارگری برای ما ساده نبود. حزب کمونیست کارگری حزب ما بود، حزبی که منصور حکمت بنیان گذاشته بود.

اما این حزب پس از مرگ نابهنگام منصور حکمت و قرار گرفتن حمید تقوایی پس از دوره ای در راس رهبری حزب، دچار تلاطم و دگردیسی های فراوانی شد، بطوریکه امروز دیگر سیاستهای این حزب شباهت چندانی با سیاستهای اولیه آن و میانی بنیادی کمونیسم کارگری ندارد.

حزب کمونیست کارگری اکنون به یک حزب مدرنیست و سرنگونی طلب تبدیل شده است.

مبارزه طبقاتی به مبارزه علیه رژیم اسلامی محدود شده است. سازماندهی انقلاب کارگری به سازماندهی انقلاب “همه با هم” و تلاش برای لغو کار مزدی به سراب و آینده ای دور و نامعلوم محول شده است. چرخشی که نهایت خود را در دفاع از پلاتفرم دست راستی “نه به جمهوری اسلامی” رضا پهلوی و شرکاء به نمایش گذاشت. این تغییرات سیاسی، تاکتیکی و یا مقطعی نیستند. یک تغییر ریل سیاسی – جنبشی و محصول یک تغییر مکان اجتماعی است. این حزب در صحنه سیاسی اکنون به جای پرچمداری مبارزه طبقاتی و سازماندهی انقلاب کارگری، به دنبال سازش طبقاتی و همسویی و همکاری با جریانات راست در اپوزیسیون است.

ما عمیقا بر این باوریم که ادامه خط مشی کنونی حاکم بر حزب نه تنها به اهداف اصلی اعلام شده در برنامه “یک دنیای بهتر” منجر نخواهد شد، بلکه بر عکس عملا به جاده صاف کنی برای پیشروی گرایشات راست و ارتجاعی در اپوزیسیون منجر خواهد شد. ما امیدواریم که خط حاکم بر این حزب از آنجائیکه دیگر تعلقی به کمونیسم کارگری منصور حکمت ندارد، نام مناسبی با مضمون فعالیتهای امروز خود برای ادامه فعالیتهایش برگزیند.

متاسفانه مبارزه و تلاش ما برای جلوگیری از چرخش همه جانبه سیاسی حزب و اتخاذ سیاستهای عمیقا راست و مغایر با اصول و مبانی اولیه ای که این حزب بر مبنای آن توسط منصور حکمت بنیان گذاشته شده بود، به نتیجه نرسید.

ما پرچمی کمونیستی و رادیکال را در مقابل گرایش راست حاکم در حزب بلند کردیم، اما گرایش حاکم بر حزب به رهبری حمید تقوایی تصمیم خود را برای پایان بخشیدن به حیات سیاسی کمونیسم منصور حکمت در حزب گرفته بود. پاسخ نقد سیاسی و کمونیستی را با انواع هتک حرمت، شانتاژ و افترا دادند و زمانیکه برای این خط مسجل شده که این سیاستشان موفق به عقب راندن نقد ما نخواهد شد، به اهرم تشکیلاتی متوسل شده و تذکر و تعلیق تشکیلاتی و تهدید به اخراج را در دستور کارشان قرار دادند. از اینرو برای ما ادامه حضور در صفوف این حزب علیرغم مقابله همه جانبه با سیاستهای راست حاکم بر آن غیر ممکن شده بود.

دیگر امکانی برای نقد صریح سیاستهای راست حاکم بر حزب باقی نگذاشته بودند. یا باید با این خط به سازش میرسیدیم و از سیاستهای کمونیستی و رادیکال خودمان عدول میکردیم و یا باید راهمان را جدا میکردیم. انتخاب ما به این اعتبار آسان بود.

این گرایش دیگر هیچگونه همزیستی ای با خط راست حاکم بر این حزب نمی تواند داشته باشد.

ما حزب کمونیست کارگری را ترک می کنیم.

اختلاف ما سیاسی و جنبشی است.

ما امیدواریم که حداقل بخشی از این رفقا نیز بتوانند در آینده ای نزدیک به نقد سیاستهای راست حاکم بر این حزب برسند و پرچم کمونیسم کارگری را در مقابله با خط راست حاکم بلند کنند. در هر صورت تردیدی نداریم که باز هم گرایش کمونیستی متکی به سیاستهای منصور حکمت در این حزب در آینده ای نه چندان دور سر بلند خواهد کرد.

ما از حزب کمونیست کارگری جدا میشویم اما اجازه نمی دهیم جریانات راست، جریانات ضد کمونیست سیاستها و عملکردهای غیر کمونیستی این حزب را به پای کمونیسم کارگری و منصور حکمت نوشته و از آن برای تعرض به کمونیسم و آزادیخواهی استفاده کنند.

ما حزب کمونیست کارگری را پس از یک دوره تلاش و جدل کمونیستی ترک میکنیم ولیکن بر این باوریم که اگر چه ما نتوانستیم این خط سیاسی راست را در این مقطع تاریخی عقب رانده و شکست دهیم و جلوی تعرض اش به دستاوردهای کمونیستی را بگیریم، اما این خط از کمونیسم رادیکال و ماکزیمالیست در تحولات آتی شکست خواهد خورد. پیشروی کارگر و کمونیسم در تحولات آتی مستلزم نقد همه جانبه این خط است.

دست همه کسانیکه را که برای سازماندهی انقلابی کارگری با پرچم کمونیستی منصور حکمت تلاش میکنند، می فشاریم!

با این جدایی، گروهک کمونیست کارگری در آستانه انحلال و نابودی قرار گرفته است و جریانی که خود را یکه تاز جریان های چپ می دانست امروز به مرز فروپاشی و نابودی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا