حزب آزادی کردستان ” پاک” اسارتگاه نوجوانان زیر ۱۸ سال/ استفاده نظامی از کودکان و نقض آشکار حقوق بشر

آکام نیوز: شکست گروهک تروریستی حزب آزادی کردستان، در اقناع افکار عمومی کردها و در بین اپوزیسیون کردی، آنها را بر ادامه سیاست کودک ربایی و استفاده از آنها به عنوان کودک سرباز مصمم‌تر کرده است.

به گزارش آکام نیوز، هر چند امروزه بسیاری از گروه‌های بین‌المللی شناخته شده به عنوان گروههای تروریستی، چه گروههای مخالف کشورها و چه کارتل‌های قاچاق انسان و  مواد مخدر رویکرد خود را در استفاده از کودکان تغییر داده‌اند، اما هنوز گروه‌هایی مانند پاک، کودکان را به عنوان سربازان جنگی و اولین قربانیان خود انتخاب می‌کنند.

این در حالی است که کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی، استفاده از کودکان و نوجوانان را در میادین جنگی ممنوع کرده است.

البته ادامه استفاده از کودکان در جنگ از سوی حسین یزدان پناه، یکی از دلایل شکست آشکار  سیاست‌های این گروه در افکار عمومی کردهاست.

شکست حزب آزادی کردستان، در اقناع افکار عمومی کردها، آنها را بر ادامه سیاست کودک ربایی و استفاده از آنها به عنوان کودک سرباز مصمم‌تر کرده است.

در پیش‌نویس کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، «کودک سرباز» به کسی گفته می‌شود که کمتر از ۱۸ سال سن دارد و به عضویت ارتش یا نیروهای شبه‌نظامی در می‌آید. این تعریف تنها شامل کسانی نمی‌شود که اسلحه به دست می‌گیرند یا مین خنثی می‌کنند، بلکه مواردی چون آشپزی، باربری، پیام‌رسانی، جاسوسی، سوءاستفاده جنسی و ازدواج اجباری را نیز در بر می‌گیرد. اغلب این کودکان با زور و تهدید، وابستگی به مواد مخدر یا پرداخت پول به کار گرفته می‌شوند.

از آنجا که کودکان خیلی راحت تحت تاثیر قرار می‌گیرند به راحتی هم در دام حزب آزادی کردستان، گرفتار می‌شوند. برای نمونه در راه مدرسه دزدیده می‌شوند یا آنها را فریب می‌دهند، یا خانواده مستأصل از فقر را راضی می‌کنند که فرزندان را با مبلغی ناچیز در اختیار آنها قرار دهند.

از سوی دیگر حزب آزادی کردستان، با قربانی کردن کودکان به راحتی می‌توانند به اهداف خود برسند، چرا که کودکان نسبت به بزرگسالان برداشت کمتری از فاجعه در میادین جنگی دارند و به عبارتی دیگر جسورتر هستند. گاهی کارهای خطرناکی را انجام می‌دهند که بزرگسالان حاضر به انجام آن نیستند. جاسوسی می‌کنند، یا مواد منفجره را براحتی حمل می‌کنند.

گروه جدایی طلب و شبه نظامی پاک و شاخه‌های اقماری آن، در جنگ از کودکان به عنوان سرباز جنگی استفاده کرده است، این در حالی است که حکومت اقلیم کردستان در جریان این ماجرا بوده اما برای حفظ جان این کودکان کاری نکرد.

تامین مالی این گروه از راه‌های مختلفی همچون قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، اخاذی و ترورهای کور یا جاسوسی برای صهیونیست ها و حکومت اقلیم کردستان، به دست می آید.

حزب آزادی کردستان از بدو تاسیس بنای خود را بر روی تاثیر بر کودکان گذاشت و با نگاهی به فعالیت‌های این گروه که در رسانه‌هایشان پخش می‌شود، در می‌یابیم که همواره در اردوگاه‌های این گروه مراکز آموزش کودکان فعال بوده است و در تصاویری که رسانه‌های وابسته به این گروه منتشر می‌کنند، شاهد کودکان کم سن و سال در صفوف پاک هستیم.

اعضای این گروه در سالهای اخیر تصمیم گرفتند شاخه‌ای به نام سپاه ملی کردستان را تاسیس کنند و از همان ابتدا گرفتن عضو از بین کودکان در برنامه‌های این گروه بود. از آنجا که بخش عظیمی از نیروهای جذب شده در پاک، کودکان محروم از تحصیل هستند، خیلی زود مجذوب شعارهای خیالی و جدایی طلبانه پاک و آموزه‌های تروریستی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا