اولین واکنش عمر ایلخانی زاده به درگیری های مسلحانه: نه من و نه عبدالله مهتدی استعفا نمی دهیم/ خودداری عمر ایلخانی زاده از عذرخواهی بخاطر کشته شدن دو پیشمرگ کومله+فیلم

آکام نیوز: ۲ روز پس از درگیری های مرگبار در گروهک تروریستی کومله، تلویزیون ایران اینترنشنال از عبدالله مهتدی دعوت کرد تا در این باره شفاف سازی کند.

به گزارش آکام نیوز، به گفته خبرنگار و مجری ایران اینترنشنال،علی رغم وعده ای که مهتدی داده بود حاضر به پاسخگویی نشد و عمر ایلخانی زاده را برای پاسخگویی به این تلویزیون دعوت کرد!

سرکرده کومله در پاسخ به سوال خبرنگار ایران اینترنشنال در خصوص دلایل این حادثه سعی کرد با به حاشیه بردن مسئله، از پاسخگویی طفره رود و این چنین جواب داد؛

حقیقتا من از ریشه ها و عوامل این حادثه حرف نمی زنم چون طبق توافق نباید در این باره حرف بزنم تا بتوانیم دیالوگ مان را ادامه بدهیم اما تعدادی از اعضای کمیته مرکزی از اتحاد ما ناراضی هستند و اپوزیسیونی در درون کومله وجود دارد که ما آنها را به رسمیت می شناسیم و هر وقت آنها بخواهند جدا شوند راهکارهایی وجود دارد هر چند اعلام جدایی کرده اند اما در هیچ نشست رسمی این صحبت مطرح نشده و بحث سیاسی هم ارائه نشده است.

آنها(کومله زحمتکشان)در فضای مجازی و در درون حزب هم ما از جدایی حرفی نزدند و به ما توضیح قانع کننده و روشنی جز یک اطلاعیه ندادند اما ما می پذیریم که عده ای می خواهند به نام کومله زحمتکشان کردستان کار کنند اما بنده که دبیرکل کومله زحمتکشان کردستان بودم و کادرها در اروپا و در اقلیم کردستان هستند همه تاثیرگذاریم و همه حق دارند تصمیم خود را بگیرند.

در ادامه ایران اینترنشنال از عمر ایلخانی زاده پرسید: قرار بود مهتدی هم دیشب مصاحبه کند اما قبول نکرد، اما عبدالله مهتدی به ما گفت که رهبری در جریان حمله خونین بوده است نظر شما چیست؟

عمر ایلخانی زاده پاسخ داد: قطعا عدم احساس مسئولیت بوده اختلاف در درون رهبری وجود دارد مهاجمان خانه من را طبق دستور اعضای رهبری آن روز و آن وقت کومله خانه من را محاصره کردند.

خبرنگار ایران اینترنشنال در ادامه پرسید: شما در جریان درگیری مسلحانه بودید؟

عمر ایلخانی زاده که به گواه اکثر پیشمرگان در جمع فریاد زده بود باید خون اینها را بریزید پاسخ داد؛ نخیر و کسی هم چنین ادعایی ندارد! همه من را می شناسند از جریاناتی که به درگیری و خشونت کشیده شده دوری کرده ام، من استخوان شکسته در جنبش هستم، همه می دانند من مخالف درگیری و برخوردهای نظامی هستم، قطعا باید در آینده این مسئله ریشه یابی بشود اما فعلا ما ریشه یابی نمی کنیم با کمک حزب دمکرات و کومله کمونیستی در حال مذاکره هستیم نیروهایی که با هم درگیر هستند را از هم دور می کنیم، اما این نیست که عده ای پیشمرگ غیرمسئول به جان هم افتاده باشند نخیر اعضای رهبری غیرمسئول عامل درگیری بودند شاید بعدا معلوم شود من هم بوده باشم!

ایران اینترنشنال در ادامه از عمر ایلخانی زاده پرسید آیا این مسئله بر روابط شما با حکومت اقلیم تاثیر خواهد گذاشت که عمر ایلخانی زاده گفت؛ این مسئله بر روابط ما با اقلیم تاثیر منفی خواهد گذاشت،همه احزاب ناخرسند هستند، اما اتحادی که در کردستان در طول ۶ ماه جنبش زن،زندگی،آزادی بوجود آمد، نشان از سعه صدر دارد، من مسئول و سخنگوی مرکز همکاری بودم و تجارب فراوانی در برخورد با این رویدادها دارم، این رویدادها ناخوشایند هستند، فشارهای جمهوری اسلامی روی ما در کردستان عراق وجود دارد، همه درک می کنند در این شرایط ما باید از این مرحله گذر کنیم.

ایران اینترنشنال در ادامه با به چالش کشیدن کومله از عمر ایلخانی زاده پرسید: شما از اتحاد و همبستگی حرف می زنید خیلی ها می گویند احزاب کرد اختلاف اصلی شان با جمهوری اسلامی است اما در اختلافات داخلی به روی هم اسلحه می کشند چطور می توان به آنها اعتماد کرد؟

عمر ایلخانی زاده بجای پاسخگویی به این سوال، به اپوزیسیون ایرانی حمله کرد و گفت: شما در بین اپوزیسیون ایرانی فرهیخته هم کتک کاری و مشت و لگد و رفتارهای ناپسند را دیده اید و اگر اپوزیسیون ایرانی هم سلاح در اختیار داشتند این اتفاق می افتاد.

ایران اینترنشنال جواب داد: اما درگیری لفظی و کلامی با درگیری که با گلوله و آتش باشد تفاوت دارد؟

عمر ایلخانی زاده پاسخ داد: بله اما اینجا همه مسلح هستند اگر آنها هم اسلحه داشتند این کار را می کردند.

خبرنگار ایران اینترنشنال در پاسخ گفت: اکثر مردم در همین آمریکا اسلحه دارند؟

عمر ایلخانی زاده که پاسخی نداشت گفت: این حادثه ناخوشایند و دلخراشی بود و محکوم است و باید جلوی آن را گرفت.!

ایران اینترنشنال در ادامه در مورد خلع سلاح گروهکها پرسید: فکر می کنید احزاب باید خلع سلاح شوند؟ چون آقای مهتدی مخالف خلع سلاح هستند.

عمر ایلخانی زاده پاسخ داد: بله خواست خلع سلاح گروه های کرد در کردستان عراق، خواست جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۰ سال گذشته بوده است، علی رغم حوادث ناخوشایندی که برای کردها پیش آمده ما آلترناتیو معینی در برابر جمهوری اسلامی هستیم و سنگر محکمی در انقلاب زن،زندگی،آزادی هستیم، قبل از اوکراین به ما حمله شد، در نتیجه خواست خلع سلاح، تایید تلاش های جمهوری اسلامی است.

خبرنگار ایران اینترنشنال پاسخ داد : شما خودتان گفتید همه مسلح هستید و طبیعی است این اتفاق بیفتد.

عمر ایلخانی زاده با تکذیب ادعای خود گفت: نه من نگفتم، من گفتم می توانیم کنترل کنیم ما از این حادثه هم عبور می کنیم و کومله در بین اپوزیسیون ایرانی و احزاب کردی نقش فعالی داشته و بیشتر هم ایفای نقش خواهد کرد.

ایران اینترنشنال در ادامه در خصوص استعفای عبدالله مهتدی و عمر ایلخانی زاده پرسید: بعضی خواسته اند شما و عبدالله مهتدی استعفا دهید این کار را می کنید؟

عمر ایلخانی زاده در کمال بهت و حیرت پاسخ داد: استعفا؟! چرا؟!

خبرنگار ایران اینترنشنال پاسخ داد؛ بخاطر کشتن چند پیشمرگ و درگیری مسلحانه درون گروهی شما؟

عمر ایلخانی زاده اما درگیری درون گروهی را به دست های خارجی ربط داد و با تاکید بر اینکه حاضر به استعفا نیستند، پاسخ داد: چرا به این فکر نمی کنید دست های خارجی در کار باشد که هست، اما باید بگویم من و آقای مهتدی استعفا نمی دهیم و این بحث مطرح نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا