اهداف برگزاری نشست دوحه/ قطر در برابر عربستان قد علم می‌کند

نشست بین‌المللی دوحه روز شنبه به مدت دو روز در قطر با حضور تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور در چهار محور امنیت، صلح و میانجیگری، توسعه اقتصادی و رویکردها افتتاح شد.

علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «ماریا فرناندا اسپینوزا گارسز» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، «حسن خیر» نخست‌وزیر سومالی، «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن، «یوسف بن علوی» وزیر مسئول در امور خارجی عمان، «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و «نادیا مراد» برنده صلح نوبل از جمله دیگر شرکت کنندگان و سخنرانان این نشست دو روزه بودند. یک هیأت روسی نیز در این نشست نیز حضور داشت.

در این نشست حرفهای مهمی از سوی شرکت کنندگان مطرح شد که حاوی پیام های خاصی برای دیگر کشورها است. امیر قطر تاکید کرد که موضعگیری کشورش در مورد بحران منطقه خلیج فارس با دوحه تغییر نکرده است. وی بر لزوم لغو محاصره اعمال شده بر قطر و حل مشکلات از راه گفتگو و دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها تاکید کرد.

محمد بن عبد الرحمن، وزیر خارجه قطر نیز در حاشیه این نشست با انتقاد از سیاست‌های شرکای منطقه‌ای قطر در خلیج فارس، اقدام عربستان سعودی و به ویژه امارات را در محاصره کشورش ناعادلانه توصیف کرد. او همچنین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد. وی تاکید کرد: ما در حال حاضر با عربستان سعودی بر سر محاصره قطر، جنگ بی دلیل در یمن و نحوه ربودن نخست وزیر لبنان اختلاف نظر داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا