عدم توافق میان تروریستهای کومله و دمکرات با پژاک در کنگره ملی کرد

آکام نیوز:کنگره ملی کُرد به دلیل عدم تفاهم و توافق تروریستهای کومله و دمکرات با فرقه تروریست پژاک به تعویق افتاد.

این کنگره که برگزاری آن با احتمالات و شبهات زیادی مواجه است، از هم‌اکنون تنش‌ها و خصومت‌های قدیمی کومله و دمکرات با پژاک را برجسته‌تر از پیش کرده است، در این اوضاع مبهم و مشکوک که یاران دیروز،یاران امروز خود را از یاد برده و این روزها در انزوای کامل قرار دارند؛ زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه طیفی در کومله از انشعاب از کومله!سخن می‌گویند و معتقدند اگر آنها بخواهند بعنوان حزبی ایرانی- کردی اعلام موجودیت کنند باید از کومله اصلی! جدا شده و بسان دیگر احزاب مستقل باشند!.

عبدالله مهتدی و مصطفی هجری سران کومله و دمکرات که هر دوی آنها از مردم کُرد برای رسیدن به مقام و منزلت خود تاکنون کُردهای بی دفاع و مظلوم بسیاری را به قتل رسانده اند.

اکنون با برگزاری کنگره ملی کُرد اختلافات و تنش های آنان با دیگر گروه کردی،پژاک نیز هویدا گردید ،اما در آنسوی میدان،پ‌ک‌ک درصدد است تا با حضور در این کنگره آنهم با القاب و اسامی مختلف همچون، پژاک، پ‌چ‌د‌ک، پ‌ی‌د، پ‌ک‌ک، ب‌د‌پ و …کنترل اوضاع را از دست کومله و دمکرات گرفته و کنترل را خودش در دست بگیرد؛ و چون پ‌د‌ک (حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی) هم دقیقاً چنین هدف و نیتی دارد؛ از این رو تنش میان این دو طرف بالا گرفته است.

بارزانی سعی دارد با نقش فعال در این کنگره، خود را بعنوان پدر کُردها در منطقه معرفی کند و پ‌ک‌ک هم که از سال‌ها پیش با ذهنیتی خودمحورانه عبدالله اوجالان را رهبر کُردهای منطقه خوانده است؛ به سادگی با این موضوع کنار نمی‌آید.

لذا از قبل با برنامه قصد شرکت در این کنگره را داشته تا در گام اول نقش بارزانی را کم‌رنگ‌تر کند و سوابق وی را زیر سؤال ببرد و از سوی دیگر زمینه‌ را برای معرفی اوجالان بعنوان رهبر کاریزماتیک کُردهای منطقه آماده کرده است.

در این میان پژاک هم بعنوان زیرشاخه‌ی پ‌ک‌ک، قرار است در این کنگره شرکت کند. هرچند گروهکهای تروریست کومله و دمکرات با این کار مخالف هستند و معتقدند حضور پ‌ک‌ک به تنهایی یعنی حضور تمامی زیرشاخه‌های این فرقه و دیگر لزومی برای شرکت فرقه‌هایی همچون پژاک و … در این کنگره وجود ندارد، چراکه همگی پ‌ک‌ک هستند و پ‌ک‌ک هم مرید به تمام معنای اوجالان است.

خصومت و تنش‌های پ‌ک‌ک و پ‌د‌ک، موضوع گذرگاه مرزی سملکا و درگیری‌های لفظی و تنش پژاک با احزابی همچون کومله و دمکرات، برگزاری این کنگره را در سطحی که انتظار می‌رفت را به حاشیه کشانده و به همین دلیل زمان برگزاری آن به دو هفته‌ی بعد از تاریخ مقرر موکول شده است.

در این روزهای باقیمانده تا برگزاری کنگره، باید منتظر بود که آیا این مشکلات ریشه‌دار حل خواهند شد و این کنگره در زمان و مکان مقرر برگزار خواهد شد؟ آیا این کنگره واقعاً یک کنگره‌ی ملی است یا حزبی و فرقه‌یی؟

در این اوضاع مبهم و مشکوک که پ‌ک‌ک، پژاک را از یاد برده و این روزها در انزوای کامل قرار دارد؛ زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه طیفی در پژاک هم از انشعاب از پ‌ک‌ک می‌گویند و معتقدند اگر آنها بخواهند بعنوان حزبی ایرانی اعلام موجودیت کنند؛ باید از پژاک جدا شده و بسان دیگر احزاب مستقل باشند. این دقیقا همان هدفی است که طیفی در کومله نیز همین مقصود را دنبال می کند.

ناگفته نماند اینچنین موضع‌ها هیچ وقت در کومله و دمکرات به صورت علنی ابراز نخواهند شد، چراکه در کومله و دمکرات هیچ موضع، گفتار، رفتار و … جز آنچه سردمداران شان گفته و تأیید کرده، پسندیده نخواهد شد و به شدت با آن برخورد خواهد شد.

چنین وضعیتی در سال‌های اول تأسیس پژاک نیز اتفاق افتاد. این فرقه که توسط عثمان اوجالان (برادر عبدالله اوجالان) تأسیس شد، اکثر اعضای آن مخالف مداخله‌ی سرکردگان پ‌ک‌ک در امورات این فرقه بودند و خواستار استقلال عمل و فکر بودند که با برخورد شدید سرکردگان پ‌ک‌ک از جمله شخص جمیل بایک و مصطفی قره‌سو مواجه شدند و نهایتاً برخی از آنها فرار کردند و برخی دیگر نیز متوجه این شدت شدند و هرکدام به نوعی حذف شدند.

حال بار دیگر تاریخ تکرار می‌شود و پژاک در وضعیتی قرار گرفته که خواهان انشعاب از پ‌ک‌ک است، اما سرکردگان پ‌ک‌ک همیشه این فرقه را خام و بی‌تجربه خوانده‌اند که قادر نیستند بدون حمایت پ‌ک‌ک تنها روزی دوام بیاورند.

لذا این احتمال وجود دارد که پژاک بطور کامل از پ‌ک‌ک جدا شود و اعلام استقلال کند. در آن طرف نیز طیفی از کومله نیز چنین هدفی را دنبال می کند.

هرچند تروریستهای کومله، دمکرات و پژاک همیشه از استقلال عمل و فکر گفته‌اند؛ اما آنان خود نیز بر این موضوع واقفند که این دروغ و فریبی بیش نیست. چراکه همه این گروهکها فقط و فقط به دنبال منافع شخصی و حزبی خودشان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا