مصاحبه اختصاصی آکام نیوز با محمود نادری نویسنده کتاب کومله،سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران

آکام نیوز: کومله، سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران، عنوان  جدیدترین کتاب موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، است که در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران در حال عرضه است.

به گزارش آکام نیوز، به همین بهانه، تصمیم گرفتیم با محمود نادری نویسنده این کتاب گفتگویی اختصاصی داشته باشیم.

سوال: جناب آقای محمود نادری، ضمن تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید و عرض تبریک به مناسبت انتشار و عرضه کتاب کومله در ننمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پیش از شروع این گفتگو از شما درخواست می کنیم برای خوانندگانی که شناختی از شما ندارند، خودتان را معرفی فرمائید.

پاسخ: من نیز به نوبه خود از شما و همکاران محترمتان در سایت خبری آکام نیوز، تشکر می کنم که وظیفه اطلاع رسانی به هم میهنان عزیز کردمان را انجام می دهید.  برای معرفی خود اجمالا می توانم بگویم که پژوهشگر تاریخ معاصر ایران هستم.

سوال: شما تا کنون چند کتاب منتشر کرده اید، حزب دمکرات کردستان ایران(مطالعات سیاسی)، مائوئیسم در ایران، چریک های فدایی خلق و…. هدف شما از پرداختن به مسئله ضد انقلاب چیست؟

پاسخ: جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی بسیار پر تلاطم بود، ده ها گروه امکان فعالیت علنی یافتند، هر یک از این گروه ها نیز سودایی در سر داشت و آرمانی را دنبال می کرد و برای تحقق آرمان های خود نیز می کوشید. انقلاب ایران شباهتی با انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه نداشت. در انقلاب اکتبر هیچ کس حق اعتراض نداشت، دیکتاتوری پرولتاریا واقعا بر قرار شد. اما در انقلاب اسلامی ایران صد ها نشریه که متعلق به گروه های سیاسی بود امکان انتشار داشتند و حتی در این نشریات خود از ضرورت بر اندازی حکومت برآمده از انقلاب صحبت می کردند. تصور کنید چه اوضاع پر هرج و مرجی بود و این حوادث بخشی از تاریخ انقلاب است که باید دقیقا مورد مطالعه قرار گیرد و من نیز از این زاویه به گروه های چپ توجه کرده ام.

سوال: چند سال است در این حوزه مشغول بکار هستید و اولین کتاب شما چه نام دارد؟

پاسخ: شاید نزدیک به بیست سال باشد که در این حوزه یعنی اسناد مربوط به گروه های کمونیستی را مطالعه می کنم و اولین کتابم نیز در مورد سازمان چریک های فدایی خلق ایران بود.

سوال: تازه ترین کتاب شما بنام کومله، سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران هم اکنون در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حال عرضه به مردم است، در مورد این کتاب برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

پاسخ: بله همانطوریکه شما نیز اشاره کردید، این کتاب به پایان رسیده و اکنون نیز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شده است. این کتاب شامل چهارده فصل است و بر اساس اسناد متقن و غیر قابل تردید که عمدتا مربوط به همان گروه می باشد تدوین شده است و به مسائل گوناگون از جمله شکل گیری گروه، جنگ کردستان، انشعاب ها و اختلاف های نظری و مسائل درونی آنها توجه کرده ام.

سوال: در این کتاب به چه چیزی اشاره کرده اید و هدف شما از انتشار این کتاب چیست و برای نگارش این کتاب از خاطرات اعضای سابق این گروهک هم استفاده کرده اید؟

پاسخ: تلاش کرده ام از خاطرات اعضای کومله تا آنجا که ممکن است و می توانست مفید واقع شود استفاده کنم.

سوال: درباره بازخوردهای احتمالی اثر خودتان برایمان بگویید.

پاسخ: نمی توانم پیش بینی دقیقی از بازخورد کتاب داشته باشم، ضمن آنکه می دانم این انتظار و امید بیهوده ای است ولی امیدوارم اگر قرار باشد کسی درباره کتاب سخن بگوید مستدل و مستند سخن بگوید.

سوال: کدام بخش از این کتاب، بیشتر مورد توجه و علاقه شماست؟

پاسخ: نمی توانم بگویم که به کدام بخش توجه و یا علاقه بیشتری داشته ام و به کدام بخش کمتر. هر بخش ویژگی های خود را دارد و همه آنها یک مجموعه را تشکیل می دهند.

سوال: آقای محمود نادری نویسنده محترم کتاب کومله، تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

پاسخ: از شما و همکاران محترمتان در سایت خبری آکام نیوز که برای آگاه کردن مردم تلاش می کنید تشکر می کنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا