فرمانده و کادر قدیمی گروهک تروریستی کومله در لایو چیانیوز: سرکردگان کومله و دمکرات دروغ می گویند، جمهوری اسلامی، جنگ مسلحانه را به احزاب کردی، تحمیل نکرد+ جنگ مسلحانه باعث ناامنی و میلیتاریزه شدن کردستان شده است+فیلم

آکام نیوز:  طاهر خالدی در دوران جوانی، یعنی از اواخر دهه ۵۰ تا اواسط دهه ۶۰ شمسی، از مسئولین و فرماندهان شناخته شده و قدیمی گروهک تروریستی کومله بود.

به گزارش آکام نیوز، جعفر عابدینی با نام مستعار “باور” از گردانندگان صفحه فیسبوک “چیانیوز”، روز گذشته لایوی با طاهر خالدی برگزار کرد.

موضوع لایو، به چالش کشیدن جنگ مسلحانه گروهکهای تروریست کردی بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

جعفر عابدینی با طرح این پرسش که آیا فعالیت مسلحانه خوب است یا بد؟ خواستار پاسخ طاهر خالدی به این سوال شد.

طاهر خالدی، ضمن نفی کامل فعالیت مسلحانه از سوی گروهکهای کردی و در راس آنها کومله و دمکرات، اظهار داشت؛

از سال ۱۹۶۱ تا به حال یعنی بیش از ۶۰ سال است شکلی از مبارزه در کردستان یعنی مبارزه مسلحانه وجود دارد، شورش ایلول تا سال ۷۵ ادامه داشت و از سال ۷۵ به بعد یکیتی ظهور می کند تا ۷۵ و ۸۸ و بعد شورش کردستان ایران در سال ۷۹ شروع می شود و تا ۸۶ ادامه داشت و ما بعدا از کردستان ایران اخراج شدیم. از سال ۸۴ شورش مسلحانه در کردستان ترکیه هم شروع شد یعنی بیش از ۶۰ سال است این نوع مبارزه در کردستان وجود دارد اما این نوع فعالیت، جز بدبختی و فلاکت و ناامن شدن کردستان، هیچ دست آورد دیگری برای مردم کردستان به ارمغان نیاورد.

فرمانده قدیمی و دهه ۶۰ ی کومله در خصوص اینکه، خروجی فعالیت مسلحانه،چه بوده، اظهار کرد؛

شورش ایلول که شروع شد بزرگ ترین قیام در کردستان عراق بوده ۱۲۰ هزار نیروی مسلح داشتند اما بطور مستمر شکست خورده اند.

از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۸ قیامی وجود داشت که شکست خورد.

قیام بعدی در سال ۴۷ بود کاک اسماعیل شریف زاده بودند که استراتژی جنگ مسلحانه آنها هم شکست خورد.

قیام بعدی قیام مسلحانه ما بود که در سال ۸۷ منجر به پناه بردن ما به دولت بعث شد.( اعتراف رسمی به وابستگی کومله و سرسپردگی به رژیم بعث عراق).

بعد پ.ک.ک جنگ مسلحانه را اعلام کرد از ابتدای سالهای ۹۰ نیروی خاصی در کردستان عراق نداشتند و به قندیل در کردستان عراق رفتند.

در بهار ۹۱ جبهه کردستانی شکل گرفت که تنها ۳ روز مقاومت کردند.

بعد مقاومت و جنگ خندق در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بود که ۴ شهر کردستان ویران شد و ده ها هزار نفر نابود شدند.

در نسل کشی داعش در شنگال دیدیم نیروی پیشمرگ فرار کردند و نقشی نداشتند.

در کردستان عراق جنگ خانقین و کرکوک و دشت نینوا را داشتیم وقتی دولت بغداد حمله کرد، دولت ایران و ترکیه و.. هم نبود اما دیدیم نیروی پیشمرگ مقاومت نکرد.

در آنسوی کردستان، در کردستان سوریه عفرین را دیدیدم، بر علیه داعش جنگیدند اما طی ۲ ماه عفرین با آنهمه فداکاری ها تسلیم شد.

جنگ گردی سپی هم در پنجمین روز نزدیک به ۳۰ کیلومتر از خاک کردستان تحویل ترکیه داده شد.

این ۱۱ نمونه به ما چه می گوید؟ آیا نمی شود این ۱۱ نمونه برای ما یک خروجی داشته باشد؟ نتیجه این نوع مبارزات شکست و قلع و قمع بوده و هست.

نیروی پیشمرگ و گریلا با آنهمه امکانات نمی تواند رژیم را از کردستان بیرون کند و حتی نمی تواند در منطقه خودش بماند و جنگ فرسودگی باعث نابودی آنها هم شد.

فرمانده قدیمی کومله در خصوص نقش جمهوری اسلامی و تسلط نظام بر کردستان نیز گفت؛

الان هر جای کردستان که زمانی در دهه ۶۰، مامن پیشمرگان بود متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، رژیم ایران، تسلط کافی بر کردستان دارند و نیروهایشان را در سراسر کردستان، مستقر کرده اند و این ابقای پیشمرگان با این تجهیزاتشان پیش پا افتاده شان، را غیرممکن می کند.

طاهر خالدی در بخش دیگری از سخنانش از دست برتر جمهوری اسلامی سخن گفت و اظهار داشت؛

خیلی روستاهای کردستان در گذشته با ۲ نگهبان هم اداره می شدند، با ۲ نگهبان ۸ ساعت پیشمرگان می خوابیدند اما امروز، تنها با یک دوربین و موبایل، جمهوری اسلامی از تمام تحرکات پیشمرگان باخبر است، کردهای هوادار جمهوری اسلامی هم اطلاعات پیشمرگان و محل حضورشان را به جمهوری اسلامی، گزارش می دهند.

فرمانده مطرح و شناخته شده نظامی کومله در بخش دیگری از سخنانش، این ادعای سرکردگان گروهکهای کومله و دمکرات را که در رسانه ها عنوان می کنند، ما دنبال جنگ مسلحانه نبودیم و رژیم ایران، جنگ را به ما تحمیل کرد بشدت رد و اظهار داشت؛

سران احزاب کردی می گویند؛ به ما جنگ را تحمیل کردند، اما نویسندگان و رهبران کرد حرف دیگری می زنند، نوشیران مصطفی می گوید بالاترین سطح مبارزه، مبارزه مسلحانه است یعنی شیوه های دیگر مبارزه را پشت سر گذاشته ایم شهید آرام نفر اول کومله رنجدران از اهمیت جنگ مسلحانه می گوید پ.ک.ک می گوید استراتژی ما جنگ مسلحانه است.

کومله هم همینطور، قاسملو هم در جنگ دوم می گوید استراتژی ما برای سرنگونی جمهوری اسلامی جنگ مسلحانه است.

کسانی که از مسئله تحمیل جنگ مسلحانه حرف می زنند می گویند جنگ ما برحق بود. این دوستان نمی گویند که جنگ استراتژی ماست و جنگ مسلحانه را خودمان انتخاب کرده بودیم.

اگر دشمن این استراتژی را به شما تحمیل کرده پس نقش هوشیاری شما چیست؟ پس اینها توجیهات بی پایه و اساس هستند و نباید گفت این جنگ را دشمن به ما تحمیل کرد این یک استراتژی کردی و شکست خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا