آکام نیوز افشا می کند/ یکی از توافقات امنیتی مهم جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق؛ تحویل افراد مهم گروهک های تروریست کردی به ایران است

آکام نیوز/اختصاصی: نخست وزیر عراق در مصاحبه تفصیلی با شبکه الجزیره ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک کشورش تاکید کرد که عراق اجازه نمی‌دهد که از خاکش برای تهدید همسایگان استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آکام نیوز، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگوی تفصیلی با برنامه «المقابله» شبکه الجزیره به سوالات مختلفی در خصوص مسائل داخلی و خارجی کشورش پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط بغداد و تهران؛ ایران را کشوری همسایه دانست که پس از سال ۲۰۰۳ از روند سیاسی عراق حمایت کرده و روابطش با همه طیف‌های عراقی خوب است.

السودانی وجود هرگونه مداخله و قیمومیت ایرانی‌ها در مراحل تشکیل دولت و مذاکرات دشوار آن را تکذیب کرد و در عین حال تاکید کرد که اساسا دخالت ایران غیرقابل قبول است و عراق نمی‌خواهد عرصه تسویه حساب‌ها باشد.

وی در خصوص حضور گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک عراق، هرچند که از عبارت «احزاب اپوزیسیون ایرانی» در توصیف آن‌ها استفاده کرد، اما گفت که این طرف‌ها سالهاست که به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند اما حضور آن‌ها به عنوان افراد مسلح دارای اردوگاه نظامی و تحت آموزش نظامی یا ورودشان به خاک ایران و انجام اقدامات مسلحانه، طبق نص قانون اساسی عراق کاملا مردود است.

وی در ادامه تاکید کرد؛ این‌که این گروه‌ها برای انجام عملیات مسلحانه وارد خاک ایران شوند، سپس به خاک عراق بازگردند، مشکل‌ساز است زیرا اولا، قانون اساسی عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه علیه کشور‌های همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد و دوما، ما باید امنیت مرز‌های خود را تأمین کنیم و معقول نیست مرز‌های عراق برای انجام عملیات علیه کشور‌های همسایه باز باشد. این مسئله موجب می‌شود ایران در مقام پاسخ، علیه اردوگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق عملیات انجام دهد.

السودانی تاکید کرد: حمله به هر کشوری غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم، این امر منطبق بر قانون اساسی و یک تکلیف اخلاقی است و برای ما این امر کاملا جا افتاده است.

شایان ذکر است آکام نیوز مطلع شد که یکی از توافقات مهم امنیتی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت مرکزی عراق، استرداد سران شاخص و مطرح گروهک های تروریست کردی به جمهوری اسلامی ایران است و در این ارتباط، السودانی اظهار داشته که؛ مقامات جمهوری اسلامی ایران از ما درخواست کرده اند که افراد مهم احزاب کردستانی را تحویل آنها بدهیم. قرار است پاسخ مقتضی در این راستا به جمهوری اسلامی ایران منعکس شود.

اخبار تکمیلی بزودی منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا