حکومت اقلیم کردستان: گروهک های ایرانی، تروریست نیستند، آنها یک حزب اپوزیسیون کردی هستند!/ لزوم پاسخ قاطعانه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نامتعارف و مضحک مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق

آکام نیوز: نادر کیانی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق در ارتباط با گروهک های تروریست کردی که اظهار داشته بود؛ ما این گروهک ها را تروریست نمی دانیم و آنها حزب کردی هستند، طی یادداشتی نوشت: وزیر امور داخلی اقلیم کردستان هنگام شرکت در یکی از پنل‌های “دیدار سلیمانیە” گفت ما کرد‌‌های مخالف کشور‌های همسایە( کومله، دمکرات، خبات و پاک) را تروریست نمی‌نامیم.!

ریبر احمد وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، هنگام شرکت در یکی از پنل‌های “دیدار سلیمانیه” در پاسخ به سوال مجری پنل کە در مورد حضور گرو‌ه‌های تروریستی در اقلیم کردستان سوال کرد، گفت:” شما پرسیدید کە گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان حضور دارند. باید برایتان تصحیح کنم کە هیچ گروه تروریستی در اقلیم کردستان حضور ندارد.”!!

ریبر احمد در ادامه‌ سؤال مجری مبنی بر حضور تروریست‌ها در مناطق مرزی گفت: ” در مناطق مرزی هم هیچ گروه تروریستی وجود ندارد. بعضی از کشورها برای نام‌بردن برخی گروه‌ها از اصطلاح “تروریست” استفاده می‌کنند، این موضوع از موضع و سیاست این کشورها نشأت می‌گیرد. مشکل در اینجا است کە در خاورمیانه موضوعی بە نام موضوع کوردها و کوردستان وجود دارد و کسی حاضر نیست وارد حل اساسی این موضوع بشود.”

وزیر امور داخلی اقلیم کردستان در ادامه گفت: ” ما همچون مردم کرستان باید بسیار صریح و بدون پروا موضوع خود را پیش ببریم. همان‌طور کە بە مشکلات دیگران احترام می‌گذاریم، باید مشکل کردستان هم حل شود.”

ریبر احمد گفت:” جمعی از احزاب اپوزسیون قبل از ٢٠٠٣ و قبل از سال ١٩٩١هم در عراق حضور داشته‌اند کە ایران آن‌ها را تروریست می‌نامد. از نظر ما این‌ها احزاب کرد اپوزسیون هستند.”!

وزیر امور داخلی اقلیم کردستان در بخش دیگری از توضیحات خود به نام “پ‌.‌ک‌.ک” اشاره کرد و گفت:” در مورد پ.‌ک‌.ک هم از آن طرف کشور ترکیە بر اساس منافع و سیاست خود و جامعه‌ی بین‌الملل آن‌ها را تروریست نامیده‌اند، اما در عراق تاکنون این حزب تروریست نامیده نشده است.”!

ریبر احمد ادامه داد؛ این گروه‌ها در کردستان و عراق دارای نام رسمی خود هستند کە از نظر کشور‌های منطقه جدا است.

این اولین باری نیست که شاهد اظهارات گستاخانه حکومت اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی هستیم، حکومتی که سالهاست به گروهک های تروریست کرد ایرانی، اردوگاه و امکانات داده، پول و تجهیزات نظامی در اختیار آنها قرار می دهد، از آنها برای حمله به جمهوری اسلامی حمایت می کند، اجازه ورود تیم های تروریستی این گروهک ها را به خاک کشورمان می دهد و…

متاسفانه در سالهای گذشته، حکومت اقلیم نشان داده که سیاست تساهل و تسامح جمهوری اسلامی در قبال آنها و گروهک های تروریست کردی فایده ای نداشته و هر روز شاهد جری تر شدن این گروهک ها می شویم.

توافقنامه امنیتی هم نتوانست گروهک ها را خلع سلاح کند، اگر نگاهی به شبکه های اجتماعی و رسانه های ضد انقلاب بیندازید، شاهد تبلیغ و فراخوان این گروهک ها برای جذب نیرو خواهید بود، آموزشگاه های تروریستی و فعالیت های مسلحانه این گروهک ها کماکان ادامه دارد و خبری از اجرای توافقنامه امنیتی نیز نیست.

حکومت اقلیم کردستان عراق مسئله حضور گروهک های تروریست کردی را کاملا سیاسی کرده اند، چرا که این حکومت به واسطه رابطه نزدیکی که با رجب طیب اردوغان دارند، مانع حملات ترکیه به خاک اقلیم برای سرکوب پ.ک.ک نیستند، چرا که بارزانی ها، پ.ک.ک را رقیب اصلی خود در رویای حکمرانی بر هر ۴ بخش کردستان می بینند اما کومله، دمکرات، حزب آزادی کردستان(پاک) و خبات کردستان، نه تنها تهدیدی برای حکمرانی بارزانی ها بر هر ۴ بخش کردستان نیستند، بلکه از این گروهک ها برای اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده می کنند.

بودجه ای که حکومت اقلیم در اختیار گروهک های تروریست و تجزیه طلب کومله، دمکرات، خبات و حسین یزدان پناه(پاک) قرار می دهد، بسیار چشمگیر است، به طوریکه این مسئله صدای شهروندان اقلیم کردستان را نیز در آورده است، چندی پیش چند رسانه خصوصی اقلیم کردستان به صرف بودجه شهروندان اقلیم کردستان به گروهک های تروریست کرد ایرانی بشدت اعتراض کردند اما صدای این رسانه های منتقد از سوی اقلیم کردستان سرکوب می شود.

در اینکه سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) در خاک اقلیم کردستان حضور دارد و به آموزش نیروهای ویژه گروهک های تروریست کردی می پردازد شکی نیست.

نمونه بارز این موضوع، را سالهای اخیر شاهد بودیم، پژمان فاتحی، وفا آذربار، محسن مظلوم و محمد فرامرزی ۴ پیشمرگ گروهک تروریستی کومله، از خاک اقلیم کردستان برای حمله به جمهوری اسلامی ایران(تاسیسات صنعتی اصفهان) استفاده کرده بودند.

این ۴ نفر به راحتی و با پاسپورت های جعلی با هویت های غیرواقعی از طریق فرودگاه بین المللی اربیل(با اطلاع کامل حکومت اقلیم و با کمک بارزانی ها) به کشورهای مختلف عزیمت کردند تا دوره های ویژه تروریستی و انفجاری را زیر نظر افسران مجرب موساد ببینند و پس از پایان دوره از طریق همان فرودگاه به اربیل و مقرات خود در سلیمانیه بازگشته و مدتی بعد از طریق خاک اقلیم و باز هم با اطلاع حکومت اقلیم راهی کشورمان شده و به اصفهان رسیدند و باقی ماجرا….

پس اینکه جناب وزیر داخله اقلیم کردستان، این گروهک ها را تروریست نمی شناسد طبیعی ست!

گروهک های تروریست کردی سالهاست، با حمایت برخی دولت های منطقه از جمله اقلیم کردستان، رژیم جعلی صهیونیستی، انگلیس و آمریکا فعال شده و تلاش دارند با حملات تروریستی و حمله به مناطق مرزی و شهروندان کردستان، ایران را نیز همچون عراق و سوریه دچار ناامنی کنند.

در این میان، مسأله ای که هم اکنون وجود دارد این است که دولت منطقه ای اقلیم کردستان عراق از این گروهک های تروریستی حمایت می کند، به گونه ای که برخی از مقامات و فرماندهان نظامی کشورمان نیز بارها به دولت اقلیم کردستان در این زمینه هشدار داده اند اما این هشدارها تا به امروز نتیجه ای دربرنداشته است.

سال ۱۳۹۵ وقتی گروهک های تروریست کومله و دمکرات در داخل کشورمان اقدامات تروریستی انجام دادند،  نچیروان بارزانی در گفت و گوی اختصاصی با صدای آمریکا،با قدردانی از تأمین منافع دولت اقلیم توسط گروهک تروریستی حزب دمکرات کردستان ایران گفت: «حزب دمکرات کردستان ایران عملیاتی انجام داده است‌. البته‌ ما از حزب دمکرات و کومله‌ و طرف های دیگر سپاسگزاریم که‌ بسیاری اوقات، منافع منطقه کردستان را مورد توجه‌ قرار داده‌ و همیشه‌ تلاش کرده‌اند، منطقه کردستان ناامن نشود. اکنون نسبت به‌ ابراز چنین اتهاماتی از طرف ایران بسیار نگرانیم. ما با جمهوری اسلامی ایران، هیأت مشترکی داریم و می توان این مسائل را در این هیأت مطرح کرده و راه حلی هم پیدا کنیم.!

در جریان توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی ایران با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان نیز به وضوح می توان رویکرد دوگانه حکومت اقلیم کردستان که توسط خانواده بارزانی اداره می شود، در مورد گروهک های تروریستی غرب کشور به خصوص گروهک های کومله، دمکرات و حزب آزادی کردستان را مشاهده کرد.

در حالی که مقامات اقلیم پس از تهدیدهای مکرر فرماندهان نظامی ایران، هرگونه حمایت از این گروهک ها برای عملیات در ایران را رد می کنند،اما  می بینیم که بارزانی ها و سران اقلیم کردستان، در مصاحبه های خود بارها از گروهک های دمکرات و کومله به خاطر مورد توجه قرار دادن منافع اقلیم قدردانی کرده و حتی با گستاخی تمام آنها را یک حزب اپوزیسیون غیرتروریستی خطاب می کنند!

به نظر می رسد، دولت اقلیم باید شفاف و مشخص تکلیف خود را با این مسأله روشن کند، زیرا این گروهک ها بیش از آنکه منافع اقلیم را تأمین کنند، امنیت مرزها و ملی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده اند. در واقع دولت اقلیم نمی تواند ضمن ادعای دوستی با ایران، از گروهک های تروریستی غرب کشور به خاطر تأمین منافع اقلیم که قطعا در تضاد با منافع و امنیت مرزی ایران است، قدردانی و حمایت کند.

بارها سران اقلیم از حل مسالمت آمیز و مذاکره بین دولت ایران با تروریست ها سخن گفته اند اما بارزانی ها و مقامات اقلیم به خوبی می دانند، جمهوری اسلامی ایران حاضر به گفت وگو با این گروهک ها نیست؛ چراکه گفت وگو با گروه های تروریستی نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای جهان معنایی ندارد؛ بنابراین، اینکه ایران حاضر به گفت وگو با دولت اقلیم در مورد این مسأله نیست، آنقدر قابل درک است که نیازی به گفتن آن نیست. بدون شک گفت وگو با آن ها به معنای به رسمیت شناختن اقدامات تروریستی شان است.

در همین زمینه، برخی منابع خبری می گویند، دولت اقلیم تلاش دارد با مطرح و دنبال کردن زمینه های ایجاد گفت وگوی میان ایران و این گروهک ها امتیازاتی از ایران در عراق بگیرد. در واقع، از آنجایی که ایران نفوذ سیاسی و معنوی زیادی به واسطه اشتراکات فرهنگی در عراق دارد، به همین دلیل، دولت اقلیم می خواهد با استفاده از اهرم گروهک های دمکرات، حزب آزادی کردستان و کومله، ایران را وارد بازی خود با بغداد کند و از طریق ایران امتیازاتی در مقابل دولت عراق به دست آورد.

در نهایت، به نظر می رسد اگر دولت اقلیم کردستان عراق تکلیف و موضع خود در قبال اقدامات تروریستی گروهک های غرب و شمال غرب کشور را به صورت مشخص و روشنی اعلام نکند، ممکن است با واکنش جدی ایران روبه رو شود؛ واکنشی که قطعا اقلیم را وارد یک چالش جدی خواهد کرد.

سال گذشته نیز شبکه النجباء، در گزارشی، تروریست‌های مسلح جدایی طلب در داخل اقلیم کردستان عراق را مورد حمایت رژیم صهیونیستی و تهدیدی برای امنیت ایران و عراق دانست.

ریبر احمد وزیر داخله اقلیم کردستان نیز قطعا در هماهنگی کامل با حکومت اقلیم از گروهک های تروریست کرد ایرانی حمایت کرد و به صراحت اعلام داشت اقلیم کردستان این گروهک ها را تروریست نمی داند!

لذا از این بیشتر نباید توقع همکاری از اقلیم کردستان را داشت و این حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است تا به عهد خود وفا کند و برای همیشه این گروهک ها را از خاک اقلیم کردستان محو نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا